وبلاگ خبری گروه موسیقی مروارید لیان

بوشهر شهر رنگ و موسیقی

Home Email Archive In English

گروه لیان در سالن تئاتر شهر نمایش های پرشور صحنه ای قطعاتی از موسیقی های محلی بوشهر همچون دی زنگرو، دلشوره، نی مه، تینا، فایز و مفتون و خیام را در بخش نخست و بعد از دقایقی استراحت قطعات جنگ نامه، عشق و دریا، سی ناخدا، جزیره،کوید غلام و واسونک را اجرا کرد. درکنسرت گروه ده نفره لیان که شب گذشته اجرا شد محسن شریفیان به عنوان سرپرست گروه ونوازنده نی انبان، نی جفتی و فلوت و حضور داشته و آکا صفوی نیز خوانندگی گروه را برعهده داشت.

در این اجرا حسین سنگسر، علی احمدی، مرتضی پالیزدان، حمید اکبری، امین فیروز‌پور حسین کاوه خو و محمود بردک‌نیا، محسن شریفیان را همراهی کردند


خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا ) : گزارش تصویری اجرای گروه لیان


فرهنگ آشتی : نواهاي بومي بوشهر در جشنواره موسيقي فجر طنين انداز شد.

گروه ليان با اجراي قطعاتي شاد از موسيقي محلي بوشهر، شور و نشاتي مثال زدني را در ميان مخاطبان اجراي خود در تئاتر شهر را به وجود آورد. نكته جالب و مشتركي در ميان اكثر قطعات موسيقي بوشهري اين است كه دست زدن هاي مخاطبان و يا كساني كه در كنار نوازندگان وجود دارند جزوي از سازبندي موسيقي بوشهر محسوب مي شود و بسياري از حاضران در سالن بدون اينكه به چنين موضوعي اشراف داشته باشند گروه ليان را به درستي همراهي مي كردند.


موسیقی ایران : افسانه‌های محلی لیان تئاتر شهر را به وجد آورد

 گروه 9 نفره لیان یکباره با سازه های چون:دمام،ضرب و تمپو،دایره و سنج،فلوت به صحنه می آید و یکباره با صدای "آکا صفوی" افسانه "دی زنگرو"را که از فلز می ترسد را روایت می کند.دیگرقطعه"بارونی" که نوعی آیین باران‌خواهی در منطقه و وقتی که آسمان، بخل می‌ورزد و بر زمینشان نمی‌بارد، دعای باران می‌خوانند .ودر ادامه اجرا محسن شریفیان در سخنانی بیان کرد:من برای این اجرا لحظه شماری می کردم ،از اینکه در کنار شما هستم مفتخرم .شریفیان در ادامه افزود: حرکات موزون همراه با موسیقی بوشهر به نوعی دلخوشی و شور و نشاط نیست ؛بلکه زبانی برای ناملایمات زندگی و وضیت خشن بوشهر می باشد .


- جام جم آنلاین : نمایش گروه لیان همراه با اجرای موسیقی

گروه لیان به سرپرستی محسن شریفیان نمایشی پرشور را از اجرای صحنه ای موسیقی محلی بوشهر در سالن تئاتر شهر به اجرا گذاشتند.

شامگاه پنجشنبه  در سالن تئاتر غوغایی بر پا بود به طوری که همه درهای سالن در طول اجرای برنامه باز بود تا دیگر رهگذران و مخاطبان غیر موسیقی نیز برای ارضا کردن حس کنجکاوی خویش به داخل سالن سرک بکشند تا از موضوع و صحنه مورد توجه ازدحام کنندگان ایستاده بر آستانه درمطلع شوند.

-خبرگزاری فارس : تلویزیون با موسیقی قهر است

شریفیان که با اجراهای شاد و کوبه‌ای خود اعتراض هنری‌اش را در مقابل دوربین‌ها نشان داد، اظهار داشت: تلویزیون با موسیقی قهر است و این عدالت نیست، حتی در این باره و به خصوص پخش آثارم از تلویزیون 2 بار به آقای ضرغامی نامه نوشتم اما تا کنون پاسخی دریافت نکردم.


-خبرگزاری آریا : افسانه های محلی لیان تئاتر شهر را به وجد آورد

گروه 9 نفره ليان يکباره با سازه هاي چون:دمام،ضرب و تمپو،دايره و سنج،فلوت به صحنه مي آيد و يکباره با صداي "آکا صفوي" افسانه "دي زنگرو"را که از فلز مي ترسد را روايت مي کند.ديگرقطعه"باروني" که نوعي آيين باران‌خواهي در منطقه و وقتي که آسمان، بخل مي‌ورزد و بر زمينشان نمي‌بارد، دعاي باران مي‌خوانند.
ودر ادامه اجرا محسن شريفيان در سخناني بيان کرد:من براي اين اجرا لحظه شماري مي کردم ،از اينکه در کنار شما هستم مفتخرم.


-فرهیختگان : لیان افسانه سرا میشود

سازی را برمی‌گزیند که یک روز از آن کولیان بوده و در شهر و دیار او، شأن و اعتباری نداشته، اما او نی‌انبان را انتخاب می‌کند و بر آن می‌شود تا به این ساز، اعتبار و شخصیتی مستقل ببخشد و نواختنش را از کسانی چون محمد نی‌زن و بهرام مهربخش فرامی‌گیرد.


-موسیقی ما : گزارش تصویری از اجرای گروه لیان

محسن شریفیان» در هنگام اجرا به مزاح سخنانی را که جای بسی تأمل داشت یادآور ‌شد و گفت: قطعه موسیقی «تینا» را که زیاد دوست دارم به منزله «اعتراض هنری» امشب اجرا می‌کنم، چرا که نسبت به موسیقی نواحی جنوب کشور کم کاری صورت گرفته است.فروزنده نماینده رئیس جمهور، دانشجویان و اساتید بوشهری مقیم تهران و نماینده سفارت سوئیس از جمله افرادی بودند که برای شرکت در این اجرا حضور یافته بودند.


-خبرگزاری مهر : نمایش گروه لیان همراه با اجرای موسیقی

شریفیان با توجه به کثرت اجرای صحنه ای اش، راه و روش ارتباط با مخاطبان و نحوه جلب رضایت آنها را دریافته است؛ او در کنار اجرای موسیقی بوشهری به مسائل و موارد جذاب و گیرایی چون حرکات موزون بدن، نحوه پوشش اعضا، درگیر کردن مخاطبان با قطعات برنامه و به اشتراک گذاشتن ریتم های قطعات و هماهنگ شدن با ریتم دست زدن مخاطبان و مسائلی از این دست اهمیت داده است 


-خبرگزاری مهر : گزارش تصویری اجرای گروه لیان


-خبر آنلاین : بوشهریها چگونه مخاطبانشان را به وجد آوردند

گروه لیان به سرپرستی محسن شریفیان مثل همیشه با اجرای آواها و نواهای بوشهری حاضران در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر را سر ذوق آورد.(گزارش تصویری)


-تبیان نیوز : کنسرت گروه لیان هیچگاه تا این اندازه مفرح نبوده است.

هم مردم و هم اعضای گروه تا حد ممکن به ورزش همراه با موسیقی پرداختند.قطعا محل تئاتر شهر برای این گروه که معمولا با استقبال زیاد مردم مواجه می شود مناسب نبوده و نیست و باید برای دوره های بعدی محل بزرگتری را برای لیان در نظر بگیرند.


-پایگاه اطلاع رسانی بنا : تئاتر شهر تهران ، گروه لیان و انفجار !

محسن شریفیان که با اجرای بسیار زیبای خود و گروهش به نوعی سالن را به حالت انفجار درآورده بود در بعضی از فواصل بین اجرا علاوه بر توضیح در خصوص قطعات اجرایی و موسیقی بوشهر انتقادات بسیار تندی را نسبت به ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما و همچنین مسئولین ارشاد بوشهر به دلیل مهجور ماندن گروه موسیقی در شهر بوشهر داشت که بسیار مورد تشویق حاضرین در سالن و به ویژه هنرمندان قرار گرفت . شریفیان همچنین از آموزش و پرورش بوشهر و دانشگاه خلیج فارس به دلیل در اختیار گذاشتن سالن تمرینی تشکر نمود .

-باشگاه خبرنگاران جوان : گزارش تصویری از اجرای گروه لیان

-باشگاه خبرنگاران جوان : نمایش گروه لیان به همراه اجرای موسیقی

مخاطبان حاضر در صحنه لحظه به لحظه با مجریان روی صحنه بویژه با میاندار برنامه که محسن شریفیان بود همراه بودند و با ریتم های متنوع موسیقی پاپ شده بوشهر دست زنان جلو می رفتند.


-خبرگزاری لیمر : گزارش تصویری

-پایگاه اطلاع رسانی دلوار :غوغای موسیقی سنتی بوشهر در جشنواره فجر

-شبکه خبری هنر : تا کنون دبیر جشنواره موسیقی فجر را ندیده ام

محسن شریفیان در این اجر گفت: نسبت به موسیقی نواحی جنوب کشور کم کاری صورت گرفته است، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر امکانات و فضای فعالیت به ما نمی‌دهد و ما به ناچار از آموزش و پرورش و دانشگاه این شهر، سالن و دیگر امکانات اجرای برنامه در اختیار می‌گیریم و این جای نگرانی است که چرا سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی گامی مثبت در زمینه موسیقی محلی و نواحی استان برنمی‌دارد و گاهی وقت‌ها جلوی فعالیت ما را می‌گیرد.


-خبرگزاری نای : نواهای بوشهر در جشنواره فجر طنین انداز شد

هر كدام از قطعات موسيقي محلي روايتي در شكل گيري شان دارند كه در موسيقي بوشهر نيز چنين است و محسن شريفيان با تسلطي مثال زدني قبل از اجراي هر قطعه مختصري از اين فرهنگ موسيقايي براي حاضران در سالن توضيحاتي مي داد تا ضمن ايجاد شادي، رگه هاي پنهان فرهنگ موسيقايي مردم بوشهر را نيز روايت كند.از آنجا كه همه نوازندگان گروه ليان بوشهري بودند و با موسيقي بوشهري نيز زندگي و رشد كرده بودند هيچ تلاشي براي ايجاد هماهنگي در اجراي قطعات نمي كردند و به راحتي انجام فعاليت هاي روزانه شان، كنسرتي كم نقص را اجرا كردند.

لينك مطلب | نوشته شده در شنبه بیست و نهم بهمن 1390 ساعت 7:25 توسط محسن شریفیان |


یادداشتی در ماهیت برگزاری جشنواره موسیقی فجر

روزنامه هدف و اقتصاد شنبه 29 بهمن

نویسنده : پریس تنظیفی


محسن شريفيان ، هنرمند خوب بوشهري کشور ، در هجدهمين سال پي درپي خود در جشنواره فجر، دو خواسته مطرح کرد ! نخست ، از اين مساله شکايت کرد که گروهش نه تنها در استان خود اجازه ارايه کنسرت موسيقي ندارند ، بلکه وزارت ارشاد در اين استان حتي به اين گروه مکان تمرين نيز نمي دهد و اجازه تمرين را از آنها سلب مي کند !

از سوي ديگر شريفيان از مسئولان ارشاد تقاضا مي کند در حالي که حضور اين گروه موسيقي و ديگر گروه هاي موسيقي شهرستاني بدون منافع مالي در جشنواره فجر صورت مي گيرد، به داد هنرمندان پيشکسوت اين عرصه برسيد و براي نمونه از هنرمندي ياد مي کند که حکم بزرگ و پيشکسوت نوازندگي ني انبان در ايران را دارد ، اما اکنون با بيماري سرطان دست به گريبان است بدون آنکه تا کنون حتي يک ريال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي بهبود و درمان بيماري او هزينه کند .


لینک کامل مطلب


ادامه مطلب
لينك مطلب | نوشته شده در شنبه بیست و نهم بهمن 1390 ساعت 7:24 توسط محسن شریفیان |


نویسنده : سیامک صفاریان

محسن شريفيان سرپرست گروه ليان در سال 1354در بندر بوشهربه دنيا آمده است. او که به همراه گروه خود درچهارمين شب جشنواره موسيقي فجر در سالن تئاتر شهر به صحنه رفت به عنوان خواننده، نوازنده، آهنگساز و پژوهشگر موسيقي ايراني فعاليت مي کند. شريفيان دانش آموخته رشته علوم اجتماعي با گرايش پژوهشگري است.وي نوازندگي سازهاي موسيقي بوشهر را با ساز ني‌انبان و ني‌جفتي از سال 1371 شروع نمود و در سال 1372 با تشکيل گروه موسيقي ليان فعاليت حرفه‌اي خود را آغاز کرد. شريفيان از سال 1374 با چاپ اولين مقاله خود در هفته نامه آينه جنوب پژوهش در موسيقي جنوب کشور را آغاز کرد. اجراي متفاوت ليان در جشنواره فجر زمينه را براي گفت و گو با اين هنرمند فراهم کرد که در پي مي خوانيد :

شما در اجراي اين دوره خود در جشنواره موسيقي فجر ، قطعه اي با نام «دي زنگرو» اجرا کرديد که برگرفته از اعتقادات عاميانه مردم بوشهر بود و ارزش بالايي از نظر مردم شناسي داشت ، اما آنچه در زمينه موسيقي در اين اجرا خود مي نمايد ، شايد نام اين قطعه باشد ! « دي زنگرو» که نامي يادآور زنگبار و رابطه جنوب ايران و کشورهاي آفريقايي است ، به واقع موسيقي جنوب تا چه اندازه تحت تاثير موسيقي آفريقاست؟

اگر به مطالعه دقيق موسيقي جنبوب بپردازيم متوجه مي شويم که ريتم‌هاي مختلفي در اين موسيقي وجود دارد که از موسيقي آفريقا وام گرفته شده است. براي نمونه به اجراي مراسم زار توجه کنيد که تبار شناسي آن به موسيقي آفريقايي باز مي گردد. اصولا موسيقي که با سنج و دمام اجرا مي شود به سبب آنکه تبار ريتم هاي مورد استفاده در اين سازها ريشه در موسيقي آفريقايي دارد ، نزديکي و ردپايي از آن را عيان مي کند . اما اين مساله به معني آن نيست که موسيقي بوشهر برگرفته از موسيقي آفريقايي است ، بلکه تاريخي و قدمتي ديرينه دارد که در طول حيات خود همانگونه که از موسيقي ديگرنقاط وام گرفته است ، بر آن ها تاثير نيز گذاشته است.

با اين تفصيل شما معتقد هستيد که موسيقي بوشهري ، نوعي موسيقي بومي است که ريشه هاي عميق تري نسبت به تاثيراتي که از موسيقي آفريقا در آن ديده مي شود ، دارد و قدمت آن به گذشته تاريخي اسکان
ايراني ها در فلات قاره ايران
باز مي گردد؟

تبيين تاريخ دقيق وصريح براي موسيقي بوشهر ، کاري سخت و دشوار است ، زيرا که از يک سو اسنادي وجود دارد که قدمت اين موسيقي را به زمان تشکيل شهر- دولت عيلام در منطقه باز مي گرداند و ازسوي ديگر مساله اين است که با کمبود منابع اطلاعاتي از کم و کيف موسيقي در آن دوران روبرو هستيم .

انچه مشخص است ، اين است که در معابد عيلامي ، ازجمله معبد ليان در بوشهر ، گونه اي از موسيقي در اجراي آئين ها و مراسم خاص آن زمان استفاده مي شده است که ريشه اصلي موسيقي منطقه در ازمنه دور است.

با اين وجود موسيقي بوشهر تنها بخشي از موسيقي جنوب ايران است و شما هم در اجراي خود در اين دوره از جشنواره فجر به استقبال موسيقي بندرعباس رفتيد و ساز عود را از آنجا عاريه گرفتيد ، آيا به نظر شما پيوند و همخوني بين موسيقي نقاط مختلف جنوب وجود دارد که بتوان چنين پيوندهايي را در آن برقرار کرد؟

شهرها و استان هاي همجوار در کشور ما در طول تاريخ همواره با هم مراوده داشته اند و با تاثير و تاثر از يکديگر در مجموع فرهنگي را پديد اورده اند که از آن به نام فرهنگ ايراني ياد مي شود . به همين دليل بين نمود هاي هنري استان هاي همجوار در کشور همساني هاي زيادي قابل تشخيص است . اما در مورد استان هرمزگان و بندرعباس بايد تاکيد کنم که شکل زيست تاريخي بندرعباس و بوشهر شباهت هاي زيادي با هم داشته است و براي نمونه هردوشهر به عنوان بندرهاي تجاري ايران ، دروازه ورود خارجي ها بوده اند. از سوي ديگر زندگي مردم هر دو شهر در گذشته به ماهيگيري و تجارت دريايي وابسته بوده است ، همه اين ها عواملي است که مشابهت هاي فراواني بين موسيقي بومي رايج در اين دو شهر پديد مي آورد.

اجراي شما در اين دوره جشنواره موسيقي فجر با قطعه هايي همراه بود که ريتم هاي بسيار تند و ضرباهنگ سريعي داشت ، اين نوع موسيقي ، چيزي است که در جامعه بيشتر از آن به عنوان موسيقي بندري ياد مي شود ، از نظر شما چه تفاوتي بين کليت موسيقي جنوب و موسيقي موسوم به بندري وجود دارد ؟

وقتي از لفظ موسيقي بندري ياد مي کنيد ، يعني داريد به نوعي از موسيقي اشاره مي کنيد که در واقع موسيقي رايج بين مردم نواحي بندرنشين است . اما از اين تعريف جامع که من آن را قبول دارم ، اگر صرف نظر کنيم ، اصطلاح رايج نوعي موسيقي با ريتم تند ، بدون کلام و با اجراي ني انبان را در بردارد که به عقيده بسياري از پژوهشگران زادگاه آن خوزستان است.

با اين پيشينه ، آيا دامنه تفاوت بين موسيقي بوشهر و بندرعباس ، تنها به ساز عود محدود مي شود؟

جدا از استفاده از سازهاي خاص در نقاط مختلف داشته هاي ادبي و فرهنگي آن مناطق نيز در تغيير موسيقي موثر است. يعني هر منطقه جغرافيايي از جنوب ايران بر اساس ادبيات و فرهنگ عاميانه آن از سازبندي و لهجه موسيقيايي متفاوتي برخورداراست تا جائيکه اگر قرار باشد يک موسيقي بندري در هرمزگان نواخته شود ترکيب سازهاي کوبه‌اي آن با بوشهر متفاوت خواهد بود .

پس يعني سازهاي مورد استفاده در موسيقي جنوب هم با يکديگر تفاوت‌ دارند ؟

بله ! ني جفتي که در بندرعباس استفاده مي‌شود و به کِلُم جفتي مشهور است با ني جفتي بوشهر متفاوت است .ني جفتي بندرعباس، هفت سوراخ دارد اما ني جفتي بوشهر، شش سوراخ دارد .

آيا اين تفاوت‌ها باعث تغيير در روح موسيقي بندري هم مي‌شود ؟

از نظر کسي که موسيقي بندري را مي‌شناسد، همين تغييرات تفاوت هاي زيادي بوجود مي آورند. موسيقي‌هاي بندري که از سازهاي مناطق مختلف بهره مي‌برند با هم متفاوت است اما کسي که موسيقي بندري را به درستي نمي‌شناسد شايد نداند که تفاوت‌هاي موجود در چيست .

به هر صورت استفاده از سازهايي مانند عود که در بستر سنتي موسيقي بومي بوشهر رايج نبوده است ، به عقيده بسياري ، موجب مي شود تا اصالت موسيقي از بين رود و آنچه ليان اجرا مي کند به عنوان يک اثر اصيل قابل بررسي نباشد؟

هدف ليان در استفاده از موسيقي مناطق ديگر و تلفيق موسيقي بوشهر با سازهاي ديگر ، تنها ايجاد فرصتي براي ارايه آن هاست.در هر حال فرهنگ بوشهر در خلال تاريخ طولاني که از آن مي گذرد ، فرهنگي باز بوده است با ايجاد يک بستر گفتمان با فرهنگهاي ديگر شکل گرفته است. بنابراين در صورت حفظ ساختار موسيقي ، اين چنين رويکردهايي از نظر من ايرادي ندارد.

لینک مطلب

لينك مطلب | نوشته شده در شنبه بیست و نهم بهمن 1390 ساعت 7:18 توسط محسن شریفیان |


در اختتامیه سی‌امین جشنواره فیلم فجر، احمدزاده توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند را از آن خود کند.
برخی از عوامل «بهترین مجسمه دنیا» عبارتند از:
پژوهشگر: حبیب احمدزاده، تصویربردار: عادل معمار نیا، حسین محب جلیلی، مرتضی شعبانی و یوسف صابری، صدابردار: مسیح حد پور سراج و پرویز رمضانی، صداگذار: فرامرز ابوالصدق، تدوین: مجید شتی، نویسنده گفتار متن: حبیب احمدزاده و موسیقی: محسن شریفیان (گروه لیان).همچنین مرتضی احمدی، حمید فرخ‌نژاد و آزاده احمدزاده نیز گویندگان این مستند هستند.

لينك مطلب | نوشته شده در شنبه بیست و نهم بهمن 1390 ساعت 6:58 توسط محسن شریفیان |


گزارش تصویری از کنسرت محسن شریفیان و گروه لیان در تئاتر شهر ...


به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی ، گروه ليان،امسال در جشنواره بيست و هفتم به بازخواني افسانه‌ها به همان صورت که هست پرداخت و شنونده خود را با افسانه«دي‌زنگرو» و«باروني» که نوعي آيين باران‌خواهي در منطقه است آشنا كرد. شريفيان از موسيقي بدوي خود افسانه‌ها به همان شکل و شيوه‌اي که بوده بهره گرفت.

خيام و شاهنامه‌خواني  يکي ديگر از بخش‌هايي بود که گروه ليان در جشنواره بيست‌وهفتم  اجرا كرد.زيرا خيام، خيام، زبان دل مردمي است که دل به دريا مي‌زنند و روزي‌شان را در آن مي‌جويند. اين مردم، دم را غنيمت مي‌دانند و خيام را به خوبي و بيش از هر شاعر ديگري مي‌شناسند. شاهنامه‌خواني هم، گونه‌اي موسيقي محفلي در بوشهر است که با نوايي خاص و بدون همراهي ساز، معمولا در محافل بزرگان اجرا مي‌شود گرچه امروز اين‌گونه از موسيقي در بيشتر نقاط استان به فراموشي سپرده شده است و ليان به معرفي گوشه‌اي از آن مي‌پردازد و در اين بخش از همراهي سازهاي کوبه‌اي و بوق شاخي که از قديمي‌ترين سازهاست به شيوه‌اي جديد بهره مي برد تا به روايتي تازه از شاهنامه برسد؛ روايتي که بسيار متفاوت با شاهنامه‌خواني است. همچنين امسال، گروه ليان تنها از ني‌انبان و سازهاي کوبه‌اي رايج در بوشهر بهره نبرد. عود هم به مجموعه سازهاي ليان افزوده شد؛ به گفته محسن شريفيان، عود از جايگاه ويژه‌اي در جنوب ايران و به‌ويژه هرمزگان برخورداراست و اين بار گروه موسيقي ليان از موسيقي اين استان که در همسايگي بوشهر است وام گرفت.


لینک مستقیم گزارش کامل تصویری ایسنا

لینک مستقیم گزارش کامل خبرگزاری میراث فرهنگی

فردا شب کنسرت گروه لیان در جشنواره فجر - شیراز - 28 بهمن ماه ساعت 19 تالار حافظ ... با ما در شیراز همراه باشید

رزرو آنلاین بلیط در شیراز


لينك مطلب | نوشته شده در جمعه بیست و هشتم بهمن 1390 ساعت 1:7 توسط محسن شریفیان |


چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر را تب تند موسیقی بوشهری فرا می‌گیرد.

 مهدی یاورمنش: گروه موسیقی لیان با سرپرستی محسن شریفیان، مخاطبان روز چهارم جشنواره فجر را مهمان ریتم‌های پرتحرک و تند موسیقی بوشهری می‌کند.


شامگاه پنج شنبه، تالار اصلی تئا‌تر شهر میزبان هنرمندان موسیقی محلی بوشهر می‌شود که این بار برنامه‌ای متفاوت را برای دوستدارانشان تدارک دیده‌اند.

 


محسن شریفیان با اشاره به اینکه این کنسرت با تمام برنامه‌های گذشته گروه متفاوت است، توضیح می‌دهد: «خیام خوانی، اجرای افسانه‌های محلی بوشهر و شاهنامه خوانی مهم‌ترین بخش‌های کنسرت پنج شنبه شب ما خواهند بود که از نظر شیوه روایت، اجرا و ترکیب ساز‌ها، اجرایی نو را شکل می‌دهند.»


این نوازنده می‌افزاید: «در این اجرا، ۱۲ قطعه را که ۲ تای آن‌ها بدون کلام است، می‌نوازیم که همه آن‌ها از دل آیین‌های محلی بوشهر برآمده‌اند.»


وی با اشاره به اینکه گروه لیان در اجرای خود به روایتی جدید از باور‌ها و افسانه‌های محلی بوشهر می‌پردازد، ادامه می‌دهد: «ما به دنبال آن هستیم تا مخاطب را با بخشی از آداب و رسوم و فرهنگ مردم جنوب، به ‌ویژه بوشهر آشنا کنیم. به همین دلیل روایت موسیقایی افسانه‌های «دی‌زنگرو» و «بارونی» را که نوعی آیین باران‌خواهی است، در برنامه خود گنجانده‌ایم.»


شریفیان ضمن آنکه قصه‌های کهن را برای مخاطب امروز همچنان جذاب و شنیدنی‌ می‌داند، تاکید می‌کند: «این افسانه‌ها ظرفیت موسیقایی قابل توجهی هم دارند که با توجه به ریتم و ملودی آن‌ها، بی‌شک برای همه ایرانی‌ها شنیدنی‌اند.» 
 

 

او شاهنامه‌خوانی را یکی دیگر از بخش‌های کنسرت گروه لیان در جشنواره موسیقی فجر معرفی می‌کند و می‌افزاید: «شاهنامه‌خوانی، گونه‌ای موسیقی محفلی در بوشهر است که با نوایی خاص و بدون همراهی ساز، معمولا در محافل بزرگان اجرا می‌شود که البته ما در اجرایمان از همراهی سازهای بادی و کوبه‌ای به شیوه‌ای جدید بهره خواهیم برد.»


این پژوهشگر و هنرمند عرصه موسیقی بوشهری با گلایه از اینکه نمی‌تواند آیین‌های مردم ساحل خلیج فارس را به طور کامل روی صحنه بیاورد، می‌گوید: «موسیقی جنوب کشور، هنری آیینی به شمار می‌آید که با حرکات موزون عجین است و نباید بین آن‌ها جدایی انداخت که متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل پاره‌ای از حساسیت‌ها ما نتوانسته‌ایم کارمان را به طور کامل اجرا کنیم.»

 


شریفیان اضافه می‌کند: «آوا‌ها و نواهای بوشهری، شورانگیز‌ترین و شاد‌ترین موسیقی بومی کشور به شمار می آید و تند‌ترین ریتم‌ها را دارد که نباید چوب همین خصوصیت خود را بخورد و محدود شود.»
 

وی توضیح می‌دهد: «حتی نغمات حزن انگیز بوشهری هم ریتمی تند دارند و این خصلت آن است. موسیقی بوشهری مثل تب تندی است که تمام بدن را فرا می‌گیرد و پس از فروکش کردن، یک خلسه و آرامش روحی و روانی را باعث می‌شود.»
 

سرپرست گروه لیان با اشاره به اینکه در کنسرتشان در تئا‌تر شهر ۱۲ قطعه اجرا می‌شود که ۲ تای آن‌ها بدون کلام است، می‌افزاید: «مطمئن هستم که تماشاگران ما مثل همیشه با کار‌ها ارتباط برقرار کرده و شاد‌ترین کنسرت جشنواره موسیقی فجر را پدید خواهند آورد.»

 

 

گروه لیان که تاکنون ۹ آلبوم منتشر و ده‌ها کنسرت برپا کرده است، بعد از اجرای پنج شنبه شب در تئا‌تر شهر، به شیراز می‌رود و ۲۸ بهمن در تالار حاظیه آن شهر به اجرای برنامه می‌پردازد.
 

در این دو اجرا، نوازندگانی چون آکا صفوی، حسین سنگسر، علی احمدی، مرتضی پالیزدان، حمید اکبری، امین فیروز‌پور حسین کاوه خو و محمود بردک‌نیا، محسن شریفیان را همراهی می‌کنند.


لینک خبر

لينك مطلب | نوشته شده در پنجشنبه بیست و هفتم بهمن 1390 ساعت 18:5 توسط محسن شریفیان |


گروه لیان در تئاتر شهر به خیام خوانی و شاهنامه خوانی می پردازد . 27 بهمن ماه ، ساعت 20 با ما همراه باشید .

رزرو آنلاین بلیط  کنسرت تهران( اگر عضو این سایت نیستید کافیست ابتدا به سادگی در سامانه ثبت نام کنید  )


لیان به همراه بهترین های جشنواره موسیقی فجر ، 28 بهمن ماه ، ساعت 19 در تالار حافظ شیراز میزبان شما خواهد بود ، با ما همراه باشید .

رزرو آنلاین بلیط کنسرت شیراز

جرای گروه لیان بوشهر با سازها و آهنگ های محلی بوشهر همراه می باشد و قطعات زیر در این برنامه به اجرا در می آید: دِی زَنگِرو، عشق و دریا، نِی مِه، دلشوره، فایِز و مفتون، جزیره، چُغول، شاهنامه خوانی، یاد بندر، خیامی، کویِد غلوم، تش باد، واسونک، تیناکنسرت گروه لیان با هنرمندی :

محسن شریفیان: نوازنده نی انبان، نی جفتی، فلوت

آکا صفوی: خواننده

حمید اکبری: نوازنده تمپو، کاخون و دایره

حسین سنگسر: نوازنده ضرب و تمپو

مرتضی پالیزدان: نوازنده تمپو و دایره

محمود بَردَک نیا: نوازنده دمام

علی احمدی: نوازنده دایره زنگی و سنج

حسین کاوه خو: نوازنده عود

ماکان صغیری: نوازنده


لينك مطلب | نوشته شده در پنجشنبه بیست و هفتم بهمن 1390 ساعت 15:29 توسط محسن شریفیان |


ايلنا: تأثیرنوع پوشش ولباس خوانندگان درجذب مخاطبان انکارناپذیر است، اما دراین عرصه با معیارهای روزدنیا فاصله بسیاری وجود دارد که این مسأله ناشی از کم توجهی طراحان به این شاخص مهم فرهنگی است.

به گزارش ايلنا، محسن شریفیان(سرپرست گروه موسیقی لیان) گفت: استفاده ازلباس متناسب با نوع موسیقی توسط خوانندگان وحتی نوازندگان به خصوص درموسیقی فولکلوراز نکات بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود زیرا نوع پوشش نشان دهنده فرهنگ آن منطقه است.

شریفیان افزود:هم اکنون طراحی مناسبی در زمینه لباس اقشار مختلف جامعه به خصوص هنرمندان وجود ندارد واین دلیل مهمی بر کم‌توجهی مردم به هنر طراحی لباس و استفاده آنها از لباس‌های یکنواخت شده است.

این هنرمند تصریح کرد: طراحان مطرح در زمینه طراحی لباس برای خوانندگان به خصوص در سبک فولکلور محدود هستند و اغلب با فرهنگ و رنگ‌های مهم در هر شهر آشنا نیستند و به عنوان نمونه نمی‌دانند که یک نوع دوخت خاص درلباس محلی بوشهر به چه معناست و چه نوع پشتوانه روانشناسی و جامعه‌شناسی دارد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون تجربه در مقاطع مختلف نشان داده که طراحی لباس بدون توجه به فرهنگ موفق نبوده است بنابراین طراحان علاقمند به طراحی لباس برای خوانندگان سبک‌های مختلف، باید با نوع موسیقی آشنا باشند و المان‌های فرهنگی هر شهر را بشناسند در صورت تحقق این موضوع به طور یقین لباس‌های طراحان از سوی هنرمندان مورد استقبال قرار می‌گیرد و طراحان نیز به موفقیت می‌رسند.

شریفیان بیان کرد: برگزاری جشنواره مد ولباس فجر در معرفی لباس‌ها و آشنایی بیشتر مردم و هنرمندان با لباس‌ها و فرهنگ بسیار مؤثر است اما تاکنون در کشورمان کمتر شاهد این مسأله بوده‌ایم که طراحان در یک جشنواره واحد ومعین با عنوان طراحی لباس به معرفی هنر خود بپردازند.

این خواننده موسیقی محلی با اشاره به ضرورت تعامل جشنواره ها با یکدیگر اظهار داشت: برگزاری جشنواره‌های فیلم، تئاتر و موسیقی همزمان با جشنواره مد و لباس فجر فرصت بسیار مناسبی را پیش روی طراحان قرار می‌دهد، در صورتی که طراحان بتوانند ضمن ایجاد جذابیت در طرح‌ها اقدامی انجام بدهند تا لباس‌های آنها توسط هنرمندان بازیگران، موسیقیدانان و خوانندگان استفاده شود مردم با آنها بیشتر آشنا می‌شوند و از آنها الگو می‌گیرند زیرا توجه عمومی به سوی هنرمندان بیشتر است و متأسفانه طراحان تاکنون به این موضوع بی توجه بوده‌اند.

وی تأکید کرد: طراحان کشور با استعداد و خلاق هستند و می توانند با مطالعه بیشتر در فرهنگ غنی کشورمان برای مخاطبان جذابیت ایجاد کنند و به این شاخه هنری مهجور کمک کنند.
پايان پيام

1390/11/10 - 09:40
کد خبر : 238361 

لينك مطلب | نوشته شده در پنجشنبه سیزدهم بهمن 1390 ساعت 13:42 توسط محسن شریفیان |


Home | Archive | Email