گزارش فارس از نشست خبری کنسرت گروه لیان بوشهر
محسن شریفیان آهنگساز و سرپرست گروه لیان بوشهر گفت: در اجرای اخیرم در هفته دفاع مقدس، قطعهای به احترام شهدا گنجاندهام.

● گزارش تصويري مرتبط
-------------------------------
به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، در نشست خبری کنسرت لیان بوشهر که صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد، نخست سیدعلی میرمحمدی مسئول برگزاری این کنسرت با بیان این نکته که به سبب آشنایی قبلی و همکاری در کنسرت پیشین تصمیم گرفتیم برنامههای مدونی برای اجرای کنسرتهای گروه لیان داشته باشیم. متاسفانه هنوز هم به سبب محدودیتهایی که در کسب مجوز وجود دارد، امکان برگزاری کنسرت در خارج از تهران برای گروه لیان بوشهر فراهم نشد و البته امیدواریم با تحولات دولتی این امکان بزودی فراهم شود.
همچنین محسن شریفیان سرپرست گروه لیان بوشهر در این نشست گفت: تجربه قبلی ما سبب شد که تصمیم بگیریم همکاری خود را با هامین گستر ادامه بدهیم، در این راستا 4 و 5 مهرماه کنسرتی را در تالار وحدت برگزار خواهیم کرد.
شریفیان اظهارداشت: در این کنسرت قطعاتی از دینگومارو اجرا خواهد شد. اما به طور کلی این کنسرت ترکیبی از تجربیات 20 ساله گروه لیان بوشهر است که به هویت موسیقی منطقه میپردازد. به هرحال نمیتوانیم برخی از ویژگیهای بارز موسیقی بوشهر را از جمله خیامخوانی از آثار خود حذف کنیم.
وی با اشاره به اینکه من همچنان به تلفیق معتقدم عنوان داشت: در این اجرا نیز از ساز دیجیدیدرو و نقاره به عنوان اصیلترین سازهای بوشهر استفاده میکنیم به هر روی همیشه موسیقی بوشهر ویژگی تلفیقی داشته و این ویژگی را نمیتوان نادیده گرفت.
سرپرست گروه لیان بوشهر در توضیح علت تلفیق در موسیقی بوشهر، گفت: فرهنگ بوشهر همیشه در ارتباط با موسیقی ملل مختلف بوده و در طول تاریخ از موسیقی کشورهایی چون هند، تاثیر گرفته، همچنین آثار موسیقی عربی در این گونه موسیقیایی مشهود است. شاید همین عامل سبب شد که در آثار مختلف خود و بخصوص در آلبوم دینگومارو به تلفیق موسیقی بوشهر با موسیقی شمال استرالیا، موسیقی افریقا و ... بپردازم.
شریفیان اظهار داشت: گرچه بسیار معتقدند که موسیقی بوشهر و یا هر موسیقی دیگر باید تنها به صورت خالص مورد استفاده قرار گیرد و تلفیق آن را از بین خواهد برد اما به باور من موسیقی بومی باید تلفیق شود تا بتواند مخاطب را به خود جلب کند و زنده بماند. افرادی که تلفیق را قبول ندارند، به باور من کمر به نابودی موسیقی محلی بستهاند.
شریفیان درباره این موضوع که مشکل عدم امکان اجرا در بوشهر چه زمان حل خواهد شد، توضیح داد: این مشکل دیرینه یا به عبارت دیگر زخمی کهنه است، به هر صورت مدتهاست که ما اجازه برگزاری کنسرت و حتی تمرین در بوشهر را نداریم. در این راستا من رایزنیهای بسیاری انجام دادم از جمله با معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار بوشهر صحبت کردم و از او خواستم به این موضوع رسیدگی کند و البته او جوابی به این موضوع نداد. سوال اصلی من این است که گناه ما چیست که نمیتوانیم در شهر خود موسیقی اصیل خود را اجرا کنیم. علت تجمع علیه گروه لیان را نیز نمیدانم درحالی که به ما حتی تهمت تجاوز به عنف نیز زده شد، اما همه در مقابل این موضوع سکوت کردند. بدتر آنکه علیه ما بیانیه صادر شد و باید عنوان کنم این موضوع به دادگاه کشیده شده اما هنوز هیچ نتیجهای حاصل نشده است. من معتقدم که هیچکس حق توهین به هیچ فرد دیگری را ندارد چه رسد به اینکه به 2 هزار مخاطب ما در یک سالن توهین شود.
شریفیان با تاکید بر توجه به مذهب در موسیقی گروه لیان بوشهر گفت: هیچکس را پیدا نخواهید کرد که 20 درصد از اقدامات ما را در زمینه موسیقی بوشهر در کارنامه خود داشته باشد. در حوزه موسیقی آئینی بخش غالبی از مقالههای نوشته و منتشر شده توسط من به نگارش درآمده است. بنابراین سابقه ما در اهمیت به مذهب کاملا روشن است.
شریفیان با اشاره به این نکته که واقعا معلوم نیست ما چرا ممنوعالتصویر هستیم، گفت: البته بسیاری از مسئولان از جمله شخص آقای شاهآبادی به ما لطف داشتند. شاید اگر وزیر فعلی او را به سمت مشاور عالی معاون هنری انتخاب کرده حسن انتخاب او را نشان میدهد.
وی با مطرح کردن این موضوع که چرا موسیقی بوشهر اجازه زنده ماندن در این شهر را ندارد، گفت: اجازه استفاده از نیانبان به عنوان اصیلترین ساز منطقه بوشهر در عروسیهای بوشهری داده نمیشود درحالی که در و دیوار بوشهر پر از تبلیغ دیجیهاست.
این هنرمند ضمن اشاره به این نکته که کنسرت گروه لیان بوشهر در هفته دفاع مقدس اجرا خواهد شد، گفت:بوشهر در جریان جنگ بیشترین شهدا را تقدیم وطن کرده، تمام کوچههای ما یک شهید داشتهاند. به همین سبب توجه به شهدا دغدغه همیشگی من بوده است. البته همه دنیا به شهدای جنگ و افرادی که جانشان را برای وطن فدا کردهاند، احترام میگذارند. از سوی دیگر بوشهر در ارتباط مستقیم با جنگ بوده و من نمیتوانم به جنگ و شهدای وطنم بیاعتنا باشم به همین سبب من نیز همیشه به این موضوع توجه ویژه داشتم و در کنسرت آیندهام به این مناسبت قطعهای اجرا خواهم کرد.
میرمحمدی در ادامه نشست با اشاره به فعالیتهای ارزشمدارانه گروه لیان بوشهر به این نکته تاکید کرد: احساس ما بر این است که گروه لیان بوشهر ناموس مردان و زنان بوشهر است و متهم کردن این گروه به بیاخلاقی عین بیاخلاقی است. عجیبتر سکوت عمومی درباره این گروه است که عِرق ملی آنها انکارناپذیر است. گروههایی از این دست نیاز به همدلیهای ویترینی ندارند. به باورمان باید به مشکلات آنها رسیدگی کرد.
میرمحمدی با اشاره به موسیقی بومی، گفت: به سبب اهمیت این گونه موسیقایی در فرهنگ ایرانی آن را یکی از زمینههای توجه خود قرار دادیم و تلاش کردیم تا با توجه به فعالیتهای قبلی خود که در زمینه بیزینس بود، حامیان مالی برای اجرای گروههای موسیقی بیابیم.
مدیر شرکت هامین گستر آریا با اشاره به این نکته که نیاز ما تغیییر در نگرشهاست، عنوان کرد:ما ترسی از تغییر دولتها نداریم، انتظار ما تغییر در نگرشهاست. با وجود آنکه هامین گستر مثل هر شرکت خصوصی دیگر هنوز مشکل مالیات، مکان و مشکلاتی در ارتباط با شهرداری دارد، اما دغدغه فرهنگی خود را فراموش نکرده است. در واقع علت توجه ما به گروههای موسیقی ناشناختهتر فرار کردن ما از مالیات نیست. متاسفانه وقتی شرکتهای مختلف را متقاعد به حمایت مالی از گروههای موسیقی میکنیم، نخستین سؤال آنها این است که چه فضایی برای تبلیغات ما در نظر گرفته خواهد شد. اما خوشبختانه تاکنون توانستهایم شرکتهای خارجی و اکنون کمکم شرکتهای داخلی را متقاعد کنیم که موظف به حمایت از هنر بدون هیچ چشمداشتی هستند. امیدواریم روزی شرکتها را متقاعد کنیم که حمایت از هنر وظیفه ماست.
در انتهای این نشست محسن شریفیان به احتمال حضور روحانی در شب نخست اجرای گروه لیان اشاره کرد و گفت: پیش از این بالاترین مقامی که در کنسرتها حاضر میشد معاون یک اداره بود و در صورت وقوع این اتفاق میتوان گفت که اتفاق خوشآیندی برای فرهنگ افتاده است.
محسن شریفیان(زاده ۱۳۵۴ در بندر بوشهر) خواننده، نوازنده، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی ایرانی است.او دارای لیسانس علوم اجتماعی با گرایش پژوهشگری اجتماعی میباشد.وی نوازندگی سازهای موسیقی بوشهر را با ساز نیانبان و نیجفتی از سال ۱۳۷۱ شروع نمود و در سال ۱۳۷۲ با تشکیل گروه موسیقی لیان فعالیت حرفهای خود را آغاز کرد. شریفیان از سال ۱۳۷۴ با چاپ اولین مقاله خود در هفته نامه آینه جنوب پژوهش در موسیقی جنوب کشور را آغاز نمودهاست.