«دینگومارو» چراغ جشنواره موسیقی امسال را روشن می‌کند

نسخه چاپيارسال به دوستان
«دینگومارو» چراغ جشنواره موسیقی امسال را روشن می‌کند

خبرگزاری فارس:بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای آلبوم «دینگومارو» توسط گروه لیان آغاز می‌شود.

خبرگزاری فارس: «دینگومارو» چراغ جشنواره موسیقی امسال را روشن می‌کند

«محسن شریفیان» سرپرست گروه «لیان» در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی فارس از اجرای قطعات آلبوم جدیدش «دینگومارو» در بیست‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر خبر داد و گفت: جدیدترین آلبوم من «دینگومارو» با محوریت ساز نی‌انبان و با تنظیم «بهنام شهرکی» به زودی منتشر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قطعاتی از این آلبوم را در بیست‌و هتشمین جشنواره موسیقی فجر اجرا خواهد کرد، افزود: «درشن آنن» نوازنده هندی یکی از خوانندگان این کار جدید است که در دو قطعه از آلبوم با نواختن طبلا و آواز ما را همراهی کرده است.

به گزارش فارس، «دینگومارو» یکی از واژه‌های موسیقی محلی و زار جنوب ایران است. در مراسم زار از سازهای گوناگونی استفاده می‌شود. یکی از این سازها تنبیره یا تنبوره نام دارد، که فقط توسط بابازار یا شخص دیگری که او اجازه بدهد نواخته می‌شود. مضراب این ساز از شاخ گاو یا گوسفندی که برای اجرای مراسم قربانی شده ساخته می‌شود. آهنگ خون که آهنگی با ضرباهنگ تند است و هنگامیکه خون را می‌آورند اجرا می‌شود جزئی از موسیقی زار به شمار می‌آید.

حضور گروههاي موسيقي نواحي در جشنواره موسيقي فجر


حضور گروههاي موسيقي نواحي در جشنواره موسيقي فجر


سه گروه موسيقي نواحي در بخش جنبي بيست و هشتمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر به اجراي موسيقي بومي خود مي پردازند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني موسيقي ايران به نقل از ستاد خبري بيست و هشتمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر، در اين دوره از جشنواره گروه موسيقي بومي ليان به سرپرستي محسن شريفيان از بوشهر، گروه موسيقي رستاك به سرپرستي سيامك سپهري و گروه بومي قشقايي حاوا به سرپرستي پروين بهمني در بخش جنبي به روي صحنه مي روند.

طبق جدول زمانبندي جشنواره، گروه ليان 25 بهمن ماه ساعت 30/18  در تالار وحدت، گروه رستاك 28 بهمن ماه  ساعت 30/18 و گروه حاوا 29 بهمن ماه ساعت 30/18 در فرهنگسراي ارسباران قطعاتي از موسيقي بومي خود را اجرا مي كنند.

بيست و هشتمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر 25 بهمن ماه لغايت 1 اسفندماه در بخش‌هاي رقابتي، جنبي شامل( نسل ديگر، استعدادهاي درخشان، بين الملل ) و نمايش فيلم برگزار مي شود.

آغاز جشنواره موسیقی فجر با اجرای طوفانی لیان

Photo: ‎آغاز جشنواره فجر با اجرای طوفانی گروه لیان
تالار وحدت / چهارشنبه 25بهمن 1391 / ساعت 18:30‎

همایون خرم به جهانی شدن موسیقی بوشهر معتقد بود

نسخه چاپيارسال به دوستان
سرپرست گروه موسیقی لیان در گفت‌وگو با فارس
همایون خرم به جهانی شدن موسیقی بوشهر معتقد بود

خبرگزاری فارس: سرپرست گروه موسیقی لیان گفت: زنده‌یاد «همایون خرم» در مراسم تجلیلش در بوشهر معتقد بود، تجلیل در شهری که در آنجا به دنیا آمده‌ام برایم بسیار ارزشمند است؛ موسیقی بوشهر پتانسیل جهانی شدن را دارد.

خبرگزاری فارس: همایون خرم به جهانی شدن موسیقی بوشهر معتقد بود

«محسن شریفیان» سرپرست گروه موسیقی لیان در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی فارس، در خصوص زنده‌یاد «همایون خرم» خالق نغمه‌های ماندگار «تو ای پری کجایی» و «امشب در سر شوری دارم» اظهار داشت: همایون خرم از چهره‌های ماندگار موسیقی کشور سال 1309 در شهر «بوشهر» به دنیا آمد. مردم این شهر علاقه زیادی به وی داشتند و این ابراز علاقه را در سفرهای وی به زادگاهش به خوبی نشان دادند.

وی یاد آور شد: آخرین مراسم تجلیل از زنده‌یاد «همایون خرم» در بوشهر به 18 اسفند‌ماه 1389 بر می‌گردد که مردم این شهر این روز را به نام «بوشهر» نام گذاری کرده‌اند و هر ساله همایشی بدین منظور برگزار می‌شود.

شریفیان با یادآوری سخنان زنده یاد همایون خرم در بوشهر گفت: در واقع این دومین باری بود که استاد «همایون خرم» رسما به بوشهر دعوت می‌شد مردم بوشهر علاقه زیادی به وی داشتند یادم هست زنده‌یاد خرم در این همایش گفت:«تجلیل‌های مختلفی در سراسر کشور برای من برگزار می‌شود اما حضور من در بوشهر شهری که در آنجا به دنیا آمده‌ام و اتمسفر بندر و دریا تأثیر زیادی روی من دارد برایم بسیار ارزشمند است.»

سرپرست گروه موسیقی «لیان»  با در اختیار گذاشتن مطالب دیگری از سخنان ایراد شده «همایون خرم» در مراسم بزرگداشتش در بوشهر گفت: زنده‌یاد همایون خرم خاطراتش از بوشهر را اینگونه بازگو کرد؛  نه خیر پدر و مادر من ساکن و متولد بوشهر بودند. پدرها و ماد‌رهای آنها هم بوشهری بودند. بنابراین آباء و اجداد بنده جنوبی بودند. خود بنده هم در بوشهر متولد شدم، منتها بین شش ماه تا یکساله بودم که پدر و مادر آمدند تهران. دلیل خاصی نداشت؟ معمولاً در چنین مواقعی پدر نظامی است و...نه. خودشان تصمیم گرفتند که بیایند تهران. شاید مثلاً یکی از فامیلهایشان زودتر رفته بود. درهرحال دلیل اصلی را واقعاً نمی دانم، پدربزرگ من نسبت به زمان خودش خیلی جلو بوده. همان زمان از همان بوشهر فرزندان خودش را برای تحصیل به خارج فرستاده بود. ازجمله یکی از عموهای مرا فرستاده بود آلمان برای تحصیل پزشکی که برگشت و اینجا شاغل شد در شرکت نفت. یکی دیگر را هم فرستاد همان آلمان برای پزشکی و ایشان مثل اینکه علاقه ای نداشت و برگشت به شهر خودش. پدر من هم که در جوانی در یکی از چشمهایش یک ناراحتی به وجود آمده را خیلی دوری نفرستاد بلکه فرستادش به هندوستان. در نتیجه ایشان در آنجا مسلط به زبان انگلیسی شد و به همین دلیل به هرحال فضای آن زمان بوشهر شاید آنقدر مستعد و مناسب نبود و در تهران شرکت هایی به وجود آمده بود و فضای کاری خوبی وجود داشت و بنابراین آمد تهران.

برای تحصیل رفته بود هندوستان؟ بله. برای تحصیل رفت و زبان انگلیسی و اقتصاد و اینها را تعقیب کرده بود و به همین دلیل وقتی برگشت ایران یکی از کسانی بود که در تاسیس بانک ملی ایران، در نوشتن اساسنامه بانک و اینها دست داشت. البته من چون متخصص این امر نیستم نمی توانم جزئیات دقیقش را بگویم اما همین را می دانم که بعداً هم از صاحب منصبان بانک ملی ایران شدند. یعنی اگر بانک ملی ایران چهار پنچ صاحب منصب ارشد داشت، ایشان یکی از آنها بود. شاید هم چون در بوشهر هوا خیلی گرم بود و تهران نه، هوا بهتر از آنجا بود، آنجا «خرم» بودند و آمدند در تهران «خرم تر» بشوند.

شریفیان در ادامه تصریح کرد: چندین مرتبه افتخار نوازندگی و گفت‌وگو با استاد خرم را داشتم. ایشان همیشه بر این مطلب تأکید می‌کردند که موسیقی بوشهر پتانسیل جهانی شدن را دارد و هنرمندان بوشهری را برای این امر زیاد تشویق می‌کرد.

شریفیان عنوان کرد: «بابک شهرکی» از شاگردان برجسته استاد خرم ارتباط نزدیکی با من درد و معمولا هر پنجشنبه و جمعه وی را در استودیو ضبط می‌دیدم و در خصوص آثار ماندگار زنده‌یاد خرم با یکدیگر صحبت می‌کردیم.

این هنرمند بوشهری خاطرنشان کرد:‌امیدوارم اجازه بدهند ما هنرمندان بوشهری بتوانیم مراسم بزرگداشت و درخور شأنی برای نابغه موسیقی ایران در زادگاهش برگزار کنیم.

انتهای پیام/


نه خير. پدر و مادر من ساكن و متولد بوشهر بودند.

شما متولد تهران هستيد؟
007290.jpg

نه خير. پدر و مادر من ساكن و متولد بوشهر بودند. پدرها و مادرهاي آنها هم بوشهري بودند. بنابراين آباء و اجداد بنده جنوبي بودند. خود بنده هم در بوشهر متولد شدم، منتها بين شش ماه تا يكساله بودم كه پدر و مادر آمدند تهران.
دليل خاصي نداشت؟ معمولاً در چنين مواقعي پدر نظامي است و...
نه. خودشان تصميم گرفتند كه بيايند تهران. شايد مثلاً يكي از فاميلهايشان زودتر رفته بود. درهرحال دليل اصلي را واقعاً نمي دانم، پدربزرگ من نسبت به زمان خودش خيلي جلو بوده. همان زمان از همان بوشهر فرزندان خودش را براي تحصيل به خارج فرستاده بود. ازجمله يكي از عموهاي مرا فرستاده بود آلمان براي تحصيل پزشكي كه برگشت و اينجا شاغل شد در شركت نفت. يكي ديگر را هم فرستاد همان آلمان براي پزشكي و ايشان مثل اينكه علاقه اي نداشت و برگشت به شهر خودش. پدر من هم كه در جواني در يكي از چشمهايش يك ناراحتي به وجود آمده را خيلي دوري نفرستاد بلكه فرستادش به هندوستان. در نتيجه ايشان در آنجا مسلط به زبان انگليسي شد و به همين دليل به هرحال فضاي آن زمان بوشهر شايد آنقدر مستعد و مناسب نبود و در تهران شركت هايي به وجود آمده بود و فضاي كاري خوبي وجود داشت و بنابراين آمد تهران.
براي تحصيل رفته بود هندوستان؟
بله. براي تحصيل رفت و زبان انگليسي و اقتصاد و اينها را تعقيب كرده بود و به همين دليل وقتي برگشت ايران يكي از كساني بود كه در تاسيس بانك ملي ايران، در نوشتن اساسنامه بانك و اينها دست داشت. البته من چون متخصص اين امر نيستم نمي توانم جزئيات دقيقش را بگويم اما همين را مي دانم كه بعداً هم از صاحب منصبان بانك ملي ايران شدند. يعني اگر بانك ملي ايران چهار پنچ صاحب منصب ارشد داشت، ايشان يكي از آنها بود.
شايد هم چون در بوشهر هوا خيلي گرم بود و تهران نه، هوا بهتر از آنجا بود، آنجا «خرم» بودند و آمدند در تهران «خرم تر» بشوند...
اين هم شايد درست است. شايد آمدند كه يك تناسب بين فاميل و محل زندگي ايجاد كنند، با اين تفاوت كه تهران ممكن است از جهاتي خرم تر باشد ولي بوشهر مثل گرماي جغرافيايي آن، اهالي آن هم گرما و صفا و جوشش خيلي خوبي دارند.
جالب است باوجود اينكه از شش ماهگي آمديد تهران و اينجا بزرگ شديد و در واقع تهراني محسوب مي شويد ولي هنوز تعصب بوشهر را داريد...
در بوشهر انجمن موسيقي تاسيس كرده بودند و از من دعوت كرده بودند كه بروم آنجا و سخناني راجع به موسيقي ايران بگويم. براي من برنامه هاي موسيقي خيلي زيبايي اجرا كردند. آنجا از من خواستند كه صحبتي داشته باشم. من گفتم كه درست است كه من تولدم در بوشهر بوده و ضمناً هم سالهاي متمادي بوده كه من اينجا را اصلاً نديدم و درحقيقت ماجرا از بوشهر بوديم ولي من به شما بگويم كه باوجود اينكه ده ها سال از بوشهر فاصله داشتم ولي هنوز كه هنوز است در منزل ما قليه ماهي حرف اول را مي زند و همينطور حلواي انگشت پيچ.
http://hamshahrionline.ir/hamnews/1383/830228/irshahr/.htm

برای بیگلری پور عزیز

Photo: ‎اولین بار که به تمرین ارکستر شماره یک صدا و سیما به رهبری زنده یاد بیگلری پور دعوت شدم 13 بهمن ماه 1388 بود. آن روز خاطره خوبی در ذهن من نقش بست و آن را در دفتر روزانه ام یادداشت کردم. حالا پس از اولین روز در گذشت این هنرمند آن را به دور از خودستایی نقل می کنم تا بخشی از متانت و مدیریت این هنرمند فقید را در رهبری ارکستر بازگو کنم.

من به اتفاق یکی از همکارانم در گروه لیان (محمود ذولقدر) کمی با تاخیر به محل تمرین در جام جم رسیدیم! با این حال در حین تمرین ارکستر، راهنمایی شدیم و بر سر جای خودمان مستقر شدیم. وقتی تمرین ارکستر برای لحظه ای قطع شد، بلافاصله استاد بیگلری پور در جایگاه رهبر ارکستر من را به اعضای ارکستر معرفی کرد و خوش آمد گفت. ارکستر هم به رسم خود چند ثانیه ای با کوبیدن آرشه ها بر پوپیتر (پایه نت) از ما استقبال کردند و تمرین ادامه یافت. این کار استاد که البته پیش از آن هم او را می شناختم در ذهن من نقش بست. آن روز شیوه ی معرفی و احترام او را نه به عنوان محسن شریفیان یا نوازنده سولیست، بلکه در تکریم از یک نوازنده بومی و موسیقی قومی ایران در ارکستر قلمداد کردم. رفتاری که حاکی از شناخت او نسبت به موسیقی نواحی ایران بود و البته ادب و مناعت طبع استاد که به این خاطره محدود نمی شود.‎

شروه خوانی محبوب ترین گونه آوازی موسیقی بوشهر

شریفیان: شروه قدیم‌ى‏ترین و معروف‏ترین گونه‏ آوازى در موسیقى بوشهر است؛ گونه‌ای که با همه قدمت خود در حال فراموشی است.
۱۳۹۱ جمعه ۲۲ دي ساعت 10:10

به گزارش گروه موسیقی هنرآنلاین، آن‌گونه که محسن شریفیان می‌گوید: شروه قدیمى‏ترین، مهم‏ترین و معروف‏ترین گونه‏ آوازى در موسیقى بوشهر است. به لحاظ لغت‏شناسى مى‏توان حدس زد که این آواز دست‏کم از دوران هخامنشیان، یا شاید حتى قبل از آن، در جنوب ایران و استان امروزى بوشهر رایج بوده است.

شروه غالباً در مناطق روستایىِ استان بوشهر رایج است؛ از این رو مى‏توان آن را موسیقى روستایى به‏شمار آورد. این آواز امروزه یکى از شاخصه‏هاى موسیقى آوازىِ استان بوشهر محسوب مى‏شود.

از عصر قاجار به بعد، و به‏ویژه بعد از اینکه اشعار محمدعلى دشتى متخلص به «فایز» (متولد روستاى کردوان از توابع دشتى، ۱۲۰۹-۱۲۹۸) مورد توجه قرار گرفت، شروه‏خوانى نیز به کانون توجه عوام بدل شد. اگر رنسانسى براى شروه‏خوانى قایل شویم، مربوط به همین دوره است. پس از آن، شهرت شروه و فایز از مرز روستاها گذشت و به سایر شهرها و مناطق ایران نفوذ کرد؛ طورى که اغلب شروه‏خوانى را "فایزخوانى" نیز نامیدند، زیرا معمولاً در این آواز از دوبیتى‏هاى فایز استفاده مى‏شد.

لالایى خصوصیاتِ مشترکى با شروه‏خوانى دارد، به‏خصوص در نوع ملودى و حال‏وهوایى که براى خواننده ایجاد مى‏کند؛ طورى که اگر در بعضى موارد بدون توجه به اشعارِ لالایى و شروه فقط به آهنگ آنها گوش دهیم، در تشخیصِ آنها دچار مشکل مى‏شویم. نکته‏ى دیگر در ارتباط با این دو نوع آواز این است که اکنون در میان لالایى‏هاى مختلفِ استانِ بوشهر اشعار فایز یا دیگر ترانه‏سرایان و گاه آهنگ‏هاى ویژه‏ شروه‏خوانى دقیقاً به گوش مى‏خورد. البته در این مورد، با توجه به قدمت لالایى نسبت به شروه‏خوانى و نیز برجستگى این آواز، باید از تأثیرگذارىِ لالایى بر شروه‏خوانى سخن گفت.

تأثیر شروه‏ رایج در استان بوشهر بر موسیقى نواحى مختلف ایران نیز قابل‏توجه و تأمل است. براى نمونه، در بندرعباس به‏ویژه میناب نیز شروه رایج است و در این منطقه به‏صورت "شَروند" تلفظ مى‏شود.

شروندهاى بندرعباس از نظر موسیقى بیشتر از شروه‏هاى منطقه‏ بوشهر و دشتستان پیروى مى‏کنند و کمتر هویتى مستقل دارند. در این مناطق از اشعار فایز و مفتون نیز استفاده مى‏شود. اما شروه‏خوانى در میناب به‏تدریج رنگِ خاصى به خود گرفته است؛ هرچند روحِ شروه‏ بوشهرى هنوز در آن وجود دارد. در این منطقه، شروه داراى ویژگى‏هاى معینى از موسیقىِ بلوچى و به‏ویژه آوازِ "ذهیروک" است که در محل آن را به‏نامِ "ذهیرى" مى‏شناسند.

شروه، منشاءِ بسیارى از موسیقى‏هاى آوازىِ بوشهر است که از آن‏جمله مى‏توان به مقدمه‏ آغازینِ نىِ جفتى و نى‏انبان که به "حاجیونى" معروف است و نیز مقدمه‏ "بیت عزا" و انواع "مرثیه" اشاره کرد. در آلبوم «شروه خوانی در بوشهر»، که توسط محسن شریفیان پژوهش و گردآوری و از سوی موسسه فرهنگی ماهور منتشر شده 28 قطعه از شروه خوانی‌های بوشهر یا صدای خوانندگان مختلف و بعضا نامدار بوشهری در دو سی‌دی ارایه شده است.

انتهای پیام/

آقای استاندار، هنرمندان بوشهر واجب ترند

محسن قیصی زاده

آقای استاندار، هنرمندان بوشهر واجب ترند


ادامه نوشته

«دارکوب» گرمای جنوب را به برج میلاد می‌آورد

بدون بهداد و مدیری

«دارکوب» گرمای جنوب را به برج میلاد می‌آورد

» سرویس: فرهنگي و هنري - تجسمي و موسيقي

گروه «دارکوب» با محوریت موسیقی جنوب، 18 اسفندماه در سالن همایش‌های برج میلاد تهران به روی صحنه می‌رود.

همایون نصیری با اعلام این مطلب به خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: در کنسرت پیش رو قطعات آلبوم اول و دوم گروه «دارکوب» اجرا می‌شود که آلبوم دوم پیش از برگزاری کنسرت در بازار موسیقی منتشر خواهد شد.

سرپرست گروه «دارکوب» ادامه داد: علاوه بر حضور نوازندگان میهمان محسن شریفیان نیز با آواز و ساز «نی‌انبان» گروه را همراهی خواهد کرد و مرتضی گودرزی نیز علاوه بر خوانندگی، دوتار خراسان خواهد نواخت.

نصیری در پاسخ به سوالی درباره اینکه «دارکوب» برای انتخاب خواننده چه ملاکی دارد که معمولا از چهره‌های مطرح استفاده می‌کند، توضیح داد: در این مدت در حالی از حضور خوانندگان سرشناس بهره بردیم که همه آن‌ها در این زمینه بسیار موفق عمل کردند، اما حامد بهداد در تاریخ کنسرت سفر است و مهران مدیری نیز درگیر پروژه جدیدش است، بنابرین این بار از حضور دو خواننده حرفه‌ای دیگر استفاده می‌کنیم.

این نوازنده سازهای کوبه‌ای درباره فضای کنسرت اظهار کرد: استفاده از ویژگی ریتمیک موسیقی جنوب، فضای اصلی موسیقی ما را تشکیل می‌دهد و البته در خیلی از قطعات هم ریتم سنگین است.

نصیری در گفت‌وگوی پیشینش با ایسنا درباره فضای آلبوم گروه توضیح داده بود: آلبوم جدید گروه «دارکوب» طبق روال آلبوم پیشین و کنسرت‌های گروه بر ریتم موسیقی نواحی ایران و موسیقی آمریکای لاتین تاکید دارد. در عین حال در آلبوم جدید از فضاهای تازه نیز به گونه‌ای که از این زنجیره جدا نباشد،بهره برده‌ایم.

دارکوب ها با آلبوم جدید و کنسرت برمی‌گردند...

دارکوب ها با آلبوم جدید و کنسرت برمی‌گردند...


http://www.musicema.com/images/pgimg_image8_1_6229.jpg


http://www.musicema.com/images/pgimg_image2_1_6229.jpg

http://www.musicema.com/images/pgimg_image1_1_6229.jpg


http://www.musicema.com/images/pgimg_image3_1_6229.jpg

http://www.musicema.com/images/pgimg_image6_1_6229.jpg

http://www.musicema.com/images/pgimg_image5_1_6229.jpg




http://www.musicema.com/images/pgimg_image19_1_6229.jpg



تهیه گزارش: سعید عبداللهی، خسرو خسروپرویز، لیلا رضایی

لینک مرتبط با مطلب

لینک گزارش ویدئویی از تمرین گـروه دارکــوب ها

 

سر دادن شعار «الله اکبر» در اجرای کنسرت/ مهاجرت نوازنده بوشهری به تهران

خبرگزاری فارس: محسن شریفیان سرپرست گروه «لیان» از اقامت دوباره‌اش در تهران خبر داد و گفت: جدیدترین آلبوم من با محوریت ساز نی‌انبان با تنظیم «بهنام شهرکی» و طبلا نوازی و خوانندگی «درشن آنن» به زودی منتشر می‌شود.

خبرگزاری فارس: سر دادن شعار «الله اکبر» در اجرای کنسرت/ مهاجرت نوازنده بوشهری به تهران

«محسن شریفیان» پژوهشگر موسیقی و سرپرست گروه «لیان» که این روزها در حال ضبط آلبوم جدیدش در تهران است از مهاجرت و اقامت دوباره‌اش به این کلان‌شهر خبر داد و در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی فارس، اظهار داشت: جدیدترین اثرم با محوریت ساز نی‌انبان هم اکنون در استودیو پارت تهران در حال ضبط است. که به صورت فیوژن (تلفیقی) مراحل پایانی خود را می‌گذراند و تنظیم آن بر عهده «بهنام شهرکی» است.

 

وی افزود: «درشن آنن» نوازنده هندی  یکی از خوانندگان این کار جدید است که در دو قطعه از آلبوم  با نواختن طبلا و آواز ما را همراهی کرده است.

 

 

*چرایی مهاجرت نوازنده بوشهری به تهران

شریفیان در ادامه این گفت‌وگو به چگونگی مهاجرت خود به تهران اشاره کرد و گفت: من پیش از این 8 سال در تهران اقامت داشتم اما برای خدمت بهتر به فرهنگ و آئین کشورمان به زادگاهم بوشهر رفتم. در این مدتی که در آنجا اقامت داشتم همکاری خوب و لازمی از سوی مدیران و مسئولان فرهنگی استان بوشهر برای اجرای برنامه‌های هنری با من صورت نگرفت. من هم که دغدغه‌ اصلی‌ام معرفی آئین و نواحی بوشهری است مجال فعالیتی در این شهر پیدا نکردم به همین خاطر تصمیم گرفتم با مهاجرت و اقامت دائمی در تهران، موسیقی بوشهری را بیشتر معرفی کنم.

 

 

نویسنده کتاب «موسیقی بوشهر در عصر باستان» با پرداختن و بررسی نتایج اجراهایش در خارج از کشور، یاد آور شد: یکی از راههای معرفی فرهنگ و آئین کشورمان به مناطق دیگر جهان موسیقی است. گروه لیان با نواختن سازهای بومی کشورمان این پیام را به سراسر جهان می‌دهد که ما دارای فرهنگ و تمدن پیشینه‌ای هستیم.

*سر دادن شعار «الله اکبر» در اجرای کنسرت

این آهنگساز برجسته جنوب کشورمان با اشاره به خاطره‌ای از سفر سال گذشته‌اش به شهر «تلمسان» الجزایر پایتخت فرهنگی کشورهای جهان اسلام، گفت: شهر «تلمسان» به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی در سال گذشته شناخته شده بود و بنا به دعوتی که برای اجرای برنامه از ما شده بود به الجزایر رفتیم. با اقامت چند روزه در این جشنواره متوجه نکته‌ای شدم که آن‌ها در اخبار و اجرای برنامه‌های خود تاکید داشتند. آنها تلاش می‌کردند تا نام جعلی عربی را بر خلیج همیشه فارس بگذارند حتی در مصاحبه‌ها و گزارش‌های تلویزیونی خود از این امر هیچ گونه دریغی نکردند.

 

* حک کردن نام خلیج فارس بر لباس گروه لیان در جشنواره الجزایر

سرپرست گروه موسیقی لیان، در ادامه خاطرنشان کرد: آنها می‌دانستند که من سیاسی نیستم بلکه هنرمندم و به دعوت خود آنها به کشورشان رفته‌ام تا به اجرای برنامه فرهنگی بپردازم. موقع اجرا فکری به ذهنمان رسید تا جوابی برای این گستاخی‌ها باشد. قرار شد هنرمندان ما با حک کردن نام «خلیج فارس» بر لباس‌هایشان به اجرای برنامه بپردازند آنها که می‌دانستند که من هنرمندم و سیاسی نیستم، کسی هم نمی‌تواند به من اعتراض کند چون دیپلمات نیستم همانطور که من به گزارشگر تلویزیونی آنها در استفاده از نام جعلی عربی اعتراضی نکردم و ما هم با نوشتن «وطن یعنی خلیج تا ابد فارس» اعتراض خودمان را نشان دادیم.

وی افزود: مجری جشنواره تلمسان اهل عراق بود به او گفتم، خودم گروه را معرفی می‌کنم شما چیزی نگو. شروع کردم، در ابتدا خودم را معرفی کردم و گفتم فلانی هستم و این گروه از ایران است. برای ما مهم است که فرهنگ‌مان را معرفی کنیم. اعضای گروه لباس خلیج فارس پوشیده بودند و برنامه خوب و موفقی اجرا کردیم در حین اجرا ناگهان مردم شعار «الله‌اکبر» سر دادند حیرت‌زده شدم گفتم آخ بابا، اینها لابد معترضند، بدبخت شدیم. شانس اجرا نداریم، با شعار آنها دوباره صدای سازم را بلند کردم تا مگر صدای فریادشان کمتر نمود داشته باشدولی این صداها مدام بیشتر و بیشتر ‌شد. برنامه که تمام شد مسئول برنامه پیش ما آمد و به ما تبریک گفت و من گفتم چی رو تبریک می‌گی، چرا؟ گفت وقتی مردم از یک برنامه خیلی خوششان می‌آید با سر دادن شعار الله‌اکبر ابراز رضایت و خوشحالی از آن برنامه می‌کنند. اوج تشویق مردم اینجا شعار الله‌اکبر است و یک شعار دیگری هم داریم که با وان ‌‌تو، تری شروع می‌شود. من اول فکر می‌کردم که بدخت شدیم و رفت. ولی این کار مخاطبان اینقدر برایم جالب و خاطره‌انگیز شد که انگیزه بیشتری برای اجراهای بعدی‌ام به وجود آورد.

وی در ادامه با اشاره به خاطره دیگری از اجرای برنامه خود در جشنواره «ومکس» یونان، گفت: کارهای من همیشه با صلوات بر حضرت محمد (ص) شروع می‌شود، این طور شروع کردن در اجرا همیشه همراه کار ما است و جزء لاینفنک فرهنگ کشور ما است نمی‌توانم آن را جدا کنم پس از اجرای برنامه در یونان که آقای شاه‌آبادی معاون هنری ارشاد هم حضور داشت به این مسئله دقت کرده بود موضوع برایش جالب بود و در این باره با من صحبت کرد من هم گفتم این قسمت از برنامه جزء اصلی اجراهای ما و فرهنگ‌ ما است.

به گزارش فارس، «محسن شریفیان» متولد 1354 بندر بوشهر خواننده، نوازنده، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی است. وی با داشتن لیسانس علوم اجتماعی به نوازندگی سازهای موسیقی بوشهر و پژوهشگری در عرصه موسیقی پرداخت. وی با تالیف کتاب‌هایی در این عرصه، آلبوم‌هایی هم منتشر کرده است که «اهل ماتم» با موضوع محرم از آثار منتشر شده اخیر وی است که در نشست نقد نغمه مورد بررسی قرار گرفت.

تهیه گزارش از: روح‌الله فرقانی فدافن

لینک مرتبط با خبر

لینک گزارش تصویری این مطلب

توضیح یک آهنگساز درباره ریشه‌های آفریقایی و هندی موسیقی سوگواری بوشهر

توضیح یک آهنگساز درباره ریشه‌های آفریقایی و هندی موسیقی سوگواری بوشهر / راک هندی چگونه به ایران آمد؟

موسیقی - محسن شریفیان نوازنده و خواننده، موسیقی

بخشی ازسوگواری محرم در بوشهر را برآمده از نوا‌ها و آواهای آفریقایی و هندی می‌داند که در ساحل شمالی خلیج فارس بومی شده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، این پژوهشگر و آهنگساز با اشاره به اینکه بوشهر برای قرن‌ها بندری بوده که با دیگر نقاط جهان مراوده تجاری و فرهنگی داشت است، به خبرآنلاین می‌گوید: «فرهنگ بوشهر در طول تاریخ تحت تاثیر موسیقی اقوام و ملت‌های مختلف جهان قرار گرفته و البته به مرور هر چه را وارد کرده، بومی ساخته است. آوا‌ها و نواهای آیین‌های سوگواری محرم این منطقه هم از این دایره خارج نیستند و ریشه در موسیقی آفریقا و هند دارند.»

 
او ادامه می‌دهد: «کوبیدن سنج و دمام از فرهنگ آفریقایی می‌آید و ملودی و حتی بخشی از کلام نوحه‌های عاشورایی بوشهر از هند به ما رسیده است.»

 

نواختن سنج و دمام در مراسم سوگواری محرم در بوشهر


این موسیقی‌دان می‌افزاید: «برای مثال، «راک هندی» که یک شیوه نوحه خوانی است، از سوی دریانوردانی چون ناخدا عباس دریانورد از شبه قاره به بوشهر منتقل شد و با فرهنگ ایرانی و شیعی در هم آمیخت.»


شریفیان در گفت‌وگو با خبرآنلاین در باره ویژگی‌های نوا‌ها و نوحه‌های محرمی بوشهر می‌گوید: «صداقت، سادگی، هیجان، ریتم و تمپوی تند و وجه حماسی موسیقی محرم در این منطقه، آن را از نغمه‌های سوگوارانه در دیگر نقاط کشور متمایز می‌کند که برای همین طرفداران وعلاقمندان زیادی در تمام ایران دارد.»
 

نویسنده کتاب «اهل ماتم» با وجود تایید نقش رسانه‌های دیداری و شنیداری در گسترش موسیقی سوگ بوشهر در تمام ایران، هشدار می‌دهد: «آنچه نغمه‌های سوگ وارانه بوشهری را تهدید می‌کند، از دل خود این شهر بر می‌آید. چند سالی است که به بهانه پر محتوا شدن کلام نوحه‌ها، اشعار تازه‌ای خوانده می‌شوند که در سنت‌های منطقه ریشه ندارند. اگر نوآوری بر پایه اصالت نباشد، به این فرهنگ موسیقایی زیان می‌رساند.»


محسن شریفیان تاکید می‌کند: «حفظ سادگی، بی‌آلایشی و صداقت نهفته در نوحه‌های بوشهری و ریتم‌ها و ملودی‌های اختصاصی آن بسیار مهم است که نباید به بهانه‌های گوناگون از آن‌ها فاصله گرفت.»

http://www.khabaronline.ir/detail/259754/culture/music

نقد نغمه و معرفی آلبوم "اهل ماتم" اثر پژوهشی محسن شریفیان

اضافه شدن یک بخش تازه به برنامه نقد نغمه

همشهری آنلاین: در ابتدای جلسه سیدابوالحسن مختاباد کارشناس مجری مجموعه برنامه های نقد نغمه گفت بر اساس پیشنهاد دوستان به این جمع بندی رسیدیم که در کنار نقد یک آلبوم، به معرفی آثاری از نسل جدید موزیسین­ها بپردازیم،چرا که در نسل نه چندان شناخته شده اهل موسیقی آثاری تولید و عرضه می شود که فرصت معرفی پیدا نمی کنند در حالیکه افکار عمومی و جامعه باید از انتشار این آثار آگاه شوند و به خرید و مصرف آن روی آورند. برخی از این کارها انصافا نه تنها با کارهای بزرگان پهلو می زند که حتی سرتر از آنهاست.بر این اساس، پیشنهاد با آقای سجادی (شاعرو ترانه سراو مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی وهنری شهرداری تهران) در میان گذاشته شد و ایشان از این کار استقبال کردند. سپس از دوست منتقدم آروین صداقت کیش که تقریبا مسائل مربوط به موسیقی جدی و هنری ایران را در شقوق مختلف، از انتشار کتاب تا آلبوم و سی دی پی گیری می‌کنند و علاوه بر آن از دانش فنی و کارشناسانه ای در این زمینه برخوردارند ،خواهش کردم فهرستی از کارهای تازه منتشره را در نظر بگیرند و بر همان اساس هر جلسه یکی از این کارها را در اندازه 20 دقیقه از وقت برنامه معرفی و بخش‌­های کوتاهی از آن را پخش کنیم.

سید ابوالحسن مختاباد اروین صداقت کیش

آلبومی که اقای صداقت کیش برای این جلسه در نظر گرفته است«اهل ماتم» نام دارد که کار محسن شریفیان، نوازنده و پژوهشگر موسیقی، است که انتشارات ماهوردر دو سی دی منتشر کرده است.

پس از آن صداقت‌کیش کارشناس و منتقد موسیقی گفت: محسن شریفیان را بیشتر به عنوان نوازنده ای مطرح در کشور و خارج از مرزهای ایران می شناسند اما او در ضمن به عنوان فردی که علاوه بر نواختن نی انبان کار تحقیقاتی هم می کند، در ایران شناخته شده است. آلبوم «اهل ماتم» نمونه ی شنیداری کتابی با همین عنوان است که بعد از سالها توسط انتشارات ماهور بازنشر شده است. چاپ نخست آن کتاب در سال 83 منتشر شد و در اختیار علاقمندان قرار گرفت. به نظر می رسد در باز نشر آلبوم تغییرات اندکی صورت گرفته است مثلا در بخشهایی از سی دی، صدای عزاداری زنانه اندکی نسبت به نمونه ی اصلی که در سایت گروه مروارید لیان موجود است، بم تر شده.

این منتقد موسیقی افزود: «اهل ماتم» مجموعه ای از آیین های مذهبی-موسیقایی بوشهر است و از دیدگاه موسیقی شناسان و مردم شناسان می تواند بسیار با ارزش باشد. اما با وجود حضور پررنگ آیین های عزاداری محرم در این سی دی نمونه های دیگر عزاداری نیز به چشم می خورد مثلا قطعاتی که در آن عزاداری های ماه رمضان دیده می شود یا آوازهایی مردم برای از دست دادن عزیزان خود از آنها استفاده می کنند. نکته ای که این سی دی را خاص می نمایاند گنجاندن عزاداری های زنان در رابطه با محرم است. نکته ای که لااقل در سی سال اخیر نمونه ی منتشر شده ای از آن را نمی شناسم. بخش دیگر آهنگ ها به رجز خوانی ها و شاهنامه خوانی تعلق دارد که به نظر من از نظر موسیقایی جالب است.

در این لحظه مختاباد اشاره کرد به استفاده از این موسیقی برای تیتراژ سریال مختارنامه که در نشست سال گذشته نقد نغمه مورد بررسی قرار گرفته بود.

 اروین صداقت کیش

صداقت‌کیش با اشاره به پیشینه تحقیق روی موسیقی منطقه بوشهر از زنده یاد محمدتقی مسعودیه یاد کرد که برخی از نغمه های این موسیقی را گردآوری کرده و پس از تحلیل بسیار دقیق آنها در کنار همکارش یوزف کوکرتز، در حدود چهل سال قبل (1973/1353) در کتابی با عنوان «موسیقی بوشهر» انتشار داد. او سپس اشاره کرد که مقایسه ی میان نمونه های موسیقی عزاداری محرم که در کتاب موسیقی بوشهر نغمه نگاری شده و آنها که در مجموعه ی اهل ماتم گردآمده؛ گاه نشان از شباهت هایی میان ساختار موسیقی (در عین تفاوت کلام) و گاه برعکس، دارد و در هر حال مطالعه ی دقیق آنها برای اهل پژوهش احتمالا می تواند نشانگر تغییراتی باشد که ظرف سه دهه (اوایل دهه ی 1350 تا اوایل 1380) در موسیقی یا کلام این آیین ها رخ داده است. در عین حال او یادآوری کرد که متاسفانه آلبوم اطلاعات مربوط به زمان ضبط هر یک از نمونه ها را همراه ندارد و این کار را دشوار می کند.

صداقت کیش با اشاره به موسیقی های عزاداری محرم که امروزه در شهرهای بزرگ مورد استفاده است، گفت: این نغمات بیشتر بر وجه غمگین کننده تاکید دارند تا ایجاد شور و حماسه یا احساسات دیگری که می توان در کل مجموعه ی تراژدی عاشورا سراغ گرفت. و سپس افزود: در این مجموعه بجز جنبه ی غم و عزاداری جنبه ی شورانگیزی و شادی دردمندانه هم در برخی از قطعات دیده می شود مانند مجلس عروسی علی اکبر.

این کارشناس موسیقی پس از پخش 6 قطعه از این آلبوم اضافه کرد: این مجموعه اطلسی است از آیین های مرتبط با عزاداری مخصوصا در بخش هایی از منطقه ی جنوب و استان بوشهر که متاسفانه بسیاری از آنها در معرض نابودی بوده و بر اساس اشاره ی گردآورنده ی آلبوم در حال حاضر فقط در برخی از روستاها اجرا می شود و در شهرها تقریبا فراموش شده است.

ادامه نوشته

اجرای لیان در کاخ سعد آباد

محسن شریفیان در گفتگو با موسیقی ایرانیان خبر داد:
موسیقی و آیین سوگواری جنوب توسط گروه «لیان» اجرا می شود

موسیقی ایرانیان – سودا مولائی: مراسم تقدیر از هنرمندان عاشورایی، با اجرای گروه موسیقی «لیان» برگزار خواهد شد.

محسن شریفیان مدیر گروه لیان و نوبسنده کتاب اهل ماتم با اعلام این خبر در گفتگو با خبرنگار موسیقی ایرانیان در این زمینه گفت: «این اجرا روز چهارشنبه اول آذر ماه مصادف با ششم محرم و ساعت ۱۶ در سالن اجتماعات کاخ ملت موزه سعد آباد به روی صحنه می رود و قصد لیان معرفی جنبه‌های زیبا‌شناسی و تاریخی موسیقی سوگواری بوشهر در موزه سعدآباد است.»

شریفیان که آواز لالای سریال مختارنامه یکی از جنجالی ترین کارهای پژوهشی وی است، افزود: «در این برنامه آکا صفوی به معرفی گوشه های آوازی موسیقی سوگواری بوشهر خواهد پرداخت که مطمئن هستم بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت.»

براساس همین گزارش، ورود به این مراسم برای عموم مردم آزاد است.

لازم به ذکر است که آخرین اجرای گروه لیان در جشنواره «ومکس» کشور یونان، بزرگ‌ترین رویداد موسیقی جهان بود که اعضای این گروه اجرای ماندگاری را به روی صحنه بردند.


محسن شریفیان موسیقی سوگواری بوشهر را آلبوم کرد.

محسن شریفیان موسیقی سوگواری بوشهر را آلبوم کرد.


آلبوم موسیقی «اهل ماتم» با پژوهش و گردآوری محسن شریفیان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در بروشور این آلبوم نوشته شده است: «موسیقی سوگواری در بوشهر، از نظر تنوع و کثرت ملودی، بخش اعظم موسیقی این منطقه را شامل می‌شود.

این نوع موسیقی از نظر تعلق ملودی و مضمون، با آیین‌های مذهب شیعه پیوند یافته است. موسیقی سوگواری نسبت به دیگر فرم‌های موسیقی محلی بوشهر کمتر تغییر کرده است از این رو حفظ و معرفی آن امری ضروری به‌نظر می‌رسد.»

در ادامه این متن نیز آمده است: « بندر بوشهر حوزه‌ی اصلی این پژوهش از نظر تاریخی سابقه‌ای بسیار کهن و درخشان دارد. این منطقه یکی از مراکز مهم و قدیمی تمدن و فرهنگ ایران‌ زمین به‌شمار می‌رود.

براساس تحقیقات و مطالعات انجام‌شده، قدمت تمدن این استان به‌ویژه شهر بوشهر، دست‌کم به پنج تا شش‌ هزار سال می‌رسد. زبان رایج مردم بوشهر فارسی است که با لهجه‌های مخصوص به خود صحبت می‌کنند. لهجه‌ی محلی بوشهر با لهجه‌های لُری فارسی و سیوندی ارتباط دارد و از نفوذ لهجه‌های شبانکاره‌ای قدیم نیز دور نمانده است.»

این آلبوم در قالب دو لوح فشرده توسط انتشارات «ماهور» در بازار موسیقی منتشر شده است.

http://beeptunes.com/%D8%A7%D9%87%D9%84-%D9%85%D8%A7%D8%AA%D9%85-2-%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%86-%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%A7%D9%86

دیپلم افتخار انجمن دوستی ملل یونان برای لیان

توسط رئیس این نهاد و در حضور مقامات رسمی
دیپلم افتخار انجمن دوستی ملل یونان به اعضای گروه موسیقی بوشهری لیان اهدا شد

موسیقی ایرانیان – سودا مولائی: دیپلم افتخار انجمن دوستی ملل یونان توسط رئیس این نهاد به اعضای گروه موسیقی بوشهری لیان اهدا شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرانیان از یونان، گروه لیان که برای اجرا در نمایشگاه موسیقی جهانی ومکس انتخاب شده بود، شامگاه دیروز در آتن (سالن شهرداری پندلی) به روی صحنه رفت که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. پس از اجرا، رئیس انجمن دوستی ملل یونان به صورت رسمی دیپلم افتخار را در حضور مقامات رسمی به اعضای گروه لیان به همراه یک شاخه زیتون اهدا کرد.

در این اجرا محسن شریفیان (سرپرست گروه لیان) در مورد اشتراکات و ارتباطات نزدیک موسیقی دو کشور ایران و یونان منجمله در مورد اولین مجسمه موسیقیایی کشف شده در بوشهر مربوط به دوران سلوکیان و رواج هلنیسم و نام خوانی مشترک تعدادی از سازهای ایرانی و یونانی، صحبت کرد.

با استقبال چشمگیر مخاطبین ،کنسرت گروه لیان در نمایشگاه جهانی موسیقی «ومکس» برگزار شد.

موسیقی ایرانیان – سودا مولائی: تلفیقی از موسیقی محلی، نمایش و رقص، اجرای  گروه لیان در بزرگترین نمایشگاه موسیقی جهان را برجسته کرد.

گروه موسیقی بوشهری لیان که به عنوان تنها نماینده ی ایران در یونان به سر می برد، شب جمعه ۲۸ مهرماه، در سالن اصلی این فستیوال به اجرای موسیقی پرداخت و مسئولین موسیقی حاضر در فستیوال از جمله میرزمانی رئیس مرکز موسیقی، ترابی مدیر انجمن موسیقی و شاه آبادی رئیس معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در این برنامه از نزدیک شاهد هنرنمایی مردان موسیقی بوشهر بودند.

نکته ای که در اجرای لیان علاقه مندان حاضر در سالن را غافلگیر کرد، اجرای قطعه ی آخر گروه بود؛ این قطعه که از تازه ترین آلبوم محسن شریفیان انتخاب شده بود، به صورت دی جی ضبط و پخش گردید که  اعضای گروه لیان به صورت طنز و با ادای نوازندگان سازهای الکترونیک، قطعه ی «دینگمارو» را اجرا کردند و مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت.

همچنین شریفیان در پایان اجرا و در مصاحبه با خبرنگاران حاضر در فستیوال بیان داشت: «من در ومکس، تلاش کردم با اجرای یک موسیقی کاملا بومی، به معرفی گوشه ای از فرهنگ ایرانی بپردازم. پس از آن در تضاد با این فضای موسیقایی، یک آهنگ را به صورت پلی بک اجرا کردیم تا هم به نوعی خطر از بین رفتن موسیقی محلی را گوشزد کرده باشیم و هم به این نکته اشاره کنیم که تلفیق موسیقی های مدرن با این نوع موسیقی، فضای متفاوت و ارزشمندی در موسیقی جهان به وجود خواهد آورد.»

سرپرست گروه بین المللی لیان متذکر شد: «بی شک توانایی ما در اجرای موسیقی محلی، در این نمایشگاه تاثیر بسزایی در معرفی گونه های موسیقی ما به جهانیان داشته است.»

لازم به ذکر است که آکا صفوی خواننده توانای لیان، حمید اکبری، مرتضی پالیزدان، محمود بردک نیا و هادی منو چهری با نوای نی انبان محسن شریفیان در بزرگترین رویداد موسیقی جهان “WOMEX 12” اجرای ماندگاری از موسیقی جنوب ایران «بوشهر» را در یونان به روی صحنه بردند.


منبع: موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir
 
 

موسیقی محلی بوشهر، بر دیگران حلال و بر ما حرام اندر حرام ...

هفته نامه نسیم جنوب :

داریوش غریب زاده :  گروه لیان برجسته ترین گروه موسیقی بوشهر است که اجراهای زیادی در خارج از کشور داشته است. از جام جهانی تا المپیک و بسیار فستیوال های معتبر موسیقی عالم . در هفته گذشته این گروه در افتتاحیه فیلم کوتاه تهران و در حضور شخصیت های مومن و موجه مملکت و مهمانان خارجی نیز اجرا داشت. این گروه حق اجرا برای مردم بوشهر را ندارد.

حکایت این گروه حکایت میگوی اعلای ماست که برای فرنگی حلال است. حکایت نفت و گاز ماست که به منتهای کره زمین میرسد و خودمان کپسول بر دوشیم. حکایت دریای ماست که برای شنا کردن زن و مرد روس آزاد و برای خودمان جرم است و در نهایت حکایت سرزمین عریض و طویلی است که هر شهر آن حاکمی خودمختار و حلال و حرامی مختص بخود دارد. آنچه بر دیگران حلال است بر مای بوشهری حرام اندر حرام اندر حرام اندر حرام ...

لینک مطلب

ممانعت در بوشهر ، اجرا در تهران ...

موسیقی محلی بوشهر در افتتاحیه جشنواره فیلم کوتاه تهران

هفته نامه نسیم جنوب : مراسم افتتاحیه بیست ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شب در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. جواد شمقدری (رییس سازمان امور سینمایی)، شفیع آقامحمدیان (مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند)، هاشم میرزاخانی (دبیر جشنواره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران) و محمدرضا عباسیان (دبیر سی ویکمین جشنواره فیلم فجر و مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری) از جمله مدیران حاضر در این مراسم بودند. در این مراسم ، اجرای گروه لیان از گروه های موسیقی بوشهر مورد استقبال شدید حضار قرار گرفت و بوشهری ها و سینماگران جنوبی حاضر در آن را از جمله احمد نجفی را به وجد آورد. یکی از نوازندگان گروه لیان به طنز از احمد نجفی درخواست کرد برای آنکه تمرکز گروه حفظ شود، بدون تحرک، از موسیقی لذت ببرد تا ممنوع البازی نشود.

اجرای موسیقی محلی بوشهر در تهران در حالی است که مدیرکل ارشاد بوشهر زیر فشار برخی از مسئولان استانی، مجوز اجرای  موسیقی محلی بوشهر را نمی دهد.

لینک مطلب

گروه لیان در نمایشگاه جهانی موسیقی

موسیقی ایرانیان – سودا مولائی:

گروه موسیقی بوشهری لیان به سرپرستی محسن شریفیان از ایران برای اجرای کنسرت موسیقی در نمایشگاه جهانی موسیقی «WOMEX 12» دعوت شده است.

محسن شریفیان در این خصوص گفت: در دعوتنامه ی ومکس که برای ما ارسال شده، آمده است که هیات ژوری، گروه ما را از بین 850 گروه موسیقی انتخاب کرده تا به همراه سی گروه موسیقی دیگر از کشورهای آمریکا، انگلیس، کانادا، برزیل، ایتالیا، هلند، اسپانیا، فرانسه، مکزیک، کلمبیا، ترکیه، هند و چند کشور دیگر به اجرای برنامه بپردازد.

نوازنده ی نی انبان این گروه افزود: کنسرت گروه لیان به مدت 45 دقیقه در سالن اصلی این نمایشگاه «تویین هال» در روز جمعه 28 مهرماه و از ساعت 23:15 به وقت محلی برگزار می گردد.
ومکس از معتبرترین و معروفترین نمایشگاهای جهانی موسیقی می باشد که تاریخچه شکل گیری آن به سال 1994 بازمی گردد که بصورت گردشی در کشورهای مختلف اروپایی برگزار شده است، امسال نیز این نمایشگاه در شهر تسالونیکی کشور یونان و از 26 تا 30 مهر برگزار می گردد.
هر ساله در این نمایشگاه گروه ها و شرکت های فعال جهان در زمینه موسیقی گرد هم می آیند و از فرصتهای ممکن برای گسترش موسیقی در عرصه های بین المللی استفاده می کنند، در این نمایشگاه هنرمندان، برنامه گذاران، رسانه ها و تهیه کنندگان بسیاری نیز برای آشنایی با توانایی های موسیقیدانان حضور دارند. در این فستیوال در خصوص آخرین تولیدات موسیقی روز دنیا، آشنایی با گروههای موسیقی و دعوت از گروهها برای حضور در فستیوالهای مختلف تبادل نظر می شود.


محسن شریفیان از معدود نوازنده های موسیقی بومی ایران است که در فستیوال ها و رویدادهای مهم بین المللی حضوری فعال دارد، وی در این خصوص تاکید کرد: گروه ما به نهاد خاصی وابسته نیست و شرکت و راه یابی ما در این نمایشگاه کاملا مستقل بوده است.

شریفیان اضافه کرد: گروه لیان به عنوان تنها گروه موسیقی بومی ایران در این نمایشگاه به اجرای برنامه می پردازد و انتظار می رود که مسئولین فرهنگی کشور چنین اقداماتی را که باعث معرفی موسیقی ایران در سطوح بین المللی می شود مورد توجه قرار دهند.

لازم به ذکر است که گروه لیان که یکی از فعال ترین گروه های موسیقی ایرانی محسوب می شود از سال 1372 تا کنون بیش از سی برنامه ی بین المللی در کارنامه خود دارد و تا کنون بیش از پانزده اثر صوتی و مکتوب را منتشر ساخته است. در کنسرت گروه لیان آکا صفوی به عنوان خواننده به صحنه می رود و حسین سنگسر، محمود بردک نیا، حمید اکبری، مرتضی پالیزدان و هادی منوچهری به همراه محسن شریفیان موسیقی بوشهر را به روی صحنه خواهد برد.

منبع: موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir

اندر حكايت مولي المرشدين حكيم دکتر الارشادی و مخالفتش با نی انبان

سفرنامه باقر خودرو قبا كلكياني به ابوشهر: اندر حكايت مولي المرشدين حكيم دکتر الارشادی و مخالفتش با نی انبان "مهدی جهانبخشان"

آن ملجا رسانه، آن صاحب مديريت مدبرانه، آن مخالف ني انبان و چنگ و چغانه، آن مدير دانا، آن آدم ناخوانا، آن مدير كل سرمدي، مولانا اكبر الحكما واعظم الفضلا، دکتر يونس محمدي بر صدر مجلس كارگزاران استاني مقام بود و بر اداره ارشاد صدارت داشت و او را مولي المرشدين خواندندي. زآن روي كه ارباب رسانه و ارباب ترانه و ارباب فيلمنانه و نمايشانه و خطانه را ارشاد مي فرمود كه مبادا به كجراهه نيفتند وموجب استهلاك خود ...

ادامه نوشته

جواب مدیر دفتر موسیقی به نامه اعتراض آمیز هنرمندان بوشهر

فارس: برنامه موسیقی «دستان» شب گذشته با حضور «سیدمحمد میرزمانی» مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شبکه آموزش به روی آنتن رفت.

مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به نامه اعتراض‌آمیز هنرمندان بوشهری به وزیر ارشاد گفت: دفتر موسیقی نمی‌تواند راجع به استان‌ها تصمیم گیرد شرایط تهران و بافت اجتماعی آن با استان‌ها فرق می‌کند. ما نمی‌توانیم دیکته کنیم که الا و بالله باید این را انجام دهید. تشخیص با مدیر کل است و ما با مدیرکل‌ها صحبت می‌کنیم که یا مجوز ندهند و یا اگر مجوز دادند قطعا با هماهنگی دفتر موسیقی باشد و اگر برای برنامه‌ای مجوز صادر شد نباید آن را لغو کرد.

وی گفت: متأسفانه بعضی از استان‌ها نسبت به موسیقی خودشان بی‌توجهی می‌کنند و اگر مدیران استان‌ها توجه کنند این مشکل به وجود نمی‌آید. من از مسئولان استانی می‌خواهم که این بعد فرهنگی را نادیده را نگیرند ما در جبهه نرم خاکریزها را یکی یکی واگذار می‌کنیم و موسیقی اقوام و نواحی یک خاکریز است و اگر این را تقویت کنیم در مقابل تهاجم فرهنگی بهتر می‌توانیم مقابله کنیم.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910708000032


توضيحات وزير ارشاد درباره محدوديت موسيقي محلي در برخي استان ها

توضيحات وزير ارشاد درباره محدوديت موسيقي محلي در برخي استان ها
خليج فارس: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص محدوديت تمرين و اجراي برنامه برخي گروههاي موسيقي محلي در استان ها توضيحاتي ارائه كرد.
به گزارش «خليج فارس»؛ اگرچه سيدمحمد حسيني در اين خصوص اشاره اي به نام هيچ يك از استان ها نكرده، اما اظهارنظر وي مدت كوتاهي پس از رسانه اي شدن بيانيه سرگشاده جمعي از اهالي موسيقي محلي و نويسندگان بوشهري خطاب به وزير ارشاد مطرح شده است.
سید محمد حسینی درباره رسیدگی به مشکلات هنرمندان و نوازندگان محلی در زمینه صدور مجوز برای برگزاری کنسرت و انتشار آلبوم اظهار داشت: در برخی از استان‌ها گاهی اوقات افراط و تفریط صورت می‌گیرد که باید یک حالت اعتدالی وجود داشته باشد و نباید مانع آن بخش از موسیقی که جایز هست، شویم.
وي كه با مهر گفتگو كرده، افزود: ما همواره در حوزه موسیقی و برگزاری کنسرت‌ها و انتشار آلبوم توصیه‌های لازم را به مدیران استانی کرده‌ایم و اگر در مواردی برای هنرمندان و نوازندگان محلی مشکلاتی به وجود بیاید، به طور یقین رسیدگی خواهیم کرد.


حسینی درباره رسیدگی به مشکلات هنرمندان و نوازندگان محلی در زمینه صدور مجوز برای برگزاری کنسرت در استان ها اظهار داشت: در برخی از استان‌ها گاهی اوقات افراط و تفریط صورت می‌گیرد که باید یک حالت اعتدالی وجود داشته باشد و نباید مانع آن بخش از موسیقی که جایز هست، شویم.
وی در عین حال تاکید کرد: از طرفی خود اهالی موسیقی هم باید رعایت کنند و باورها و اعتقادات مردم را مدنظر داشته باشند و کاری نکنند منجر به عکس العمل و واکنش از سوی برخی از افراد شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: ما همواره در این حوزه توصیه‌های لازم را به مدیران استانی کرده‌ایم و باز هم پیگیری می‌کنیم و به خواسته هایی که به حق باشد به طور یقین رسیدگی می‌کنیم.
سید محمد حسینی تصریح کرد: اما در برخی موارد از سوی جاهای دیگری مدیران کل ارشاد در استانها تحت فشار قرار می‌گیرند و آنها نمی‌توانند تصمیم گیری درستی را انجام دهند ولی ما به هر حال تاکید کرده‌ایم و انتظار هم داریم مسئولان استان‌ها هم همکاری کنند که چنین مشکلاتی به وجود نیاید.

در اين زمينه

توضيحات وزير ارشاد درباره محدوديت موسيقي محلي در برخي استان ها

عذرخواهی شهردار بوشهر

عذرخواهی شهردار بوشهر از مردم به دلیل عدم پخش موسیقی محلی در سالن ارشاد
سیراف نیوز؛ "فضل‌اله توسلی" شهردار بوشهر دوشنبه شب در برنامه جشن خانواده شهرداری که در مجتمع فرهنگی هنری 9 دی برگزار شد از حاضران در مراسم به دلیل عدم پخش موسیقی محلی بوشهر عذرخواهی کرد...

به گزارش "سیراف نیوز"؛ فضل‌اله توسلی دوشنبه شب در برنامه جشن خانواده شهرداری که در مجتمع فرهنگی هنری 9 دی برگزار شد از حاضران در مراسم به دلیل عدم پخش موسیقی محلی بوشهر عذرخواهی کرد.
وی تصریح کرد: هم اکنون در مراسمات و همایش‌های برگزار شده در استان بوشهر موسیقی محلی بوشهر اجرا نمی‌شود، در صورتی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر اخیر خود به استان بوشهر برای برگزاری جشنواره مشاعره ملی رضوی آمده بود، در نشست شورای فرهنگ عمومی استان به فراگیر شدن موسیقی محلی استان بوشهر در خارج از کشور اشاره می‌کند و می‌گویند؛ "هرگاه به خارج از کشور یا کشورهای حوزه خلیج فارس می‌روم شاهد اجرای گروه موسیقی محلی استان بوشهر هستم، و این در حالی است که از این موسیقی که علاقمندان بسیاری در داخل و خارج از کشور دارد در سطح کشور استفاده نمی‌شود.
شهردار بوشهر عنوان کرد: امیدواریم هر چه زودتر این مشکل به وجود آمده برای جامعه موسیقی بومی استان بوشهر برطرف شود و ما هم بتوانیم همانند برنامه‌های قبلی خود از موسیقی دلنشین محلی استان استفاده نمائیم.
لازم به ذکر است که در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بوشهر "محسن شریفیان" سرپرست گروه موسیقی مروارید لیان از طرف جمعی از هنرمندان موسيقي بوشهری خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر دلایل ممنوعیت موسیقی بومی و محلی بوشهر و بی‌مهری مسئولان فرهنگی استان به موسیقی محلی نامه‌ای نوشتند و در اختیار وی قرار دادند.

حذف موسیقی بوشهر!

متن کامل نامه سرگشاده بیش از دویست هنرمند و روزنامه نگار خطاب به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در اعتراض به ممنوعیت موسیقی بوشهر!

ادامه نوشته

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: موسیقی بومی بوشهر مورد استقبال دنیا قرار گرفته است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر مطرح کرد: موسیقی بومی بوشهر مورد استقبال دنیا قرار گرفته است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بواسطه شرایط کاری ام سفرهای زیادی به کشورهای مختلف دارم و آنچه که در این سفرها برایم جالب است حضور گروههای موسیقی بوشهری است، که با اجرای زیبائی که دارند هنر ایرانی را به جهانیان نشان می دهند.

پایگاه اطلاع رسانی بُنا: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بواسطه شرایط کاری ام سفرهای زیادی به کشورهای مختلف دارم و آنچه که در این سفرها برایم جالب است حضور گروههای موسیقی بوشهری است، که با اجرای زیبائی که دارند هنر ایرانی را به جهانیان نشان می دهند.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی بُنا"؛ سید محمد حسینی در نشست شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر گفت: هر کشوری که می روم موسیقی بومی بوشهر اجرا می شود که حضور پرشور مردم نشان می دهد موسیقی بومی بوشهر مورد استقبال دنیا قرار گرفته است.

تأکید کرد: فرهنگ در مقاطعی به حاشیه رفته است، هر چند فعالیتهای اقتصادی در کشور مهم است و نمی‌ توان به آن بی توجه بود، اما باید کاری کنیم که نگاه مدیران هم فرهنگی باشد.

وی تصریح کرد: نباید نیروهای خلاق و مبتکری که در استانها هستند را دست کم بگیریم و باید از ظرفیت‌ آنها در توسعه فعالیتهای فرهنگی در کشور بهره ببریم.

وی همچنین گفت: مدیران پادو نیستند که فقط کارهای عمرانی انجام دهند، در حالی که مردم در مقابل هجمه عظیم فرهنگی دشمن قرار دارند.

وزیر ارشاد به طرح پیوست‌ نگاری و مهندسی فرهنگی اشاره کرد و گفت: استان بوشهر در این زمینه پیشتاز است و اقدامات خوبی هم انجام شده، اما اجرائی کردن مهندسی و پیوست‌ نگاری فرهنگی نیازمند همفکری و همکاری فعالان عرصه فرهنگ است.

وزیر ارشاد اظهار داشت: ما یک رسالت جهانی داریم و باید زمینه‌ ساز ظهور امام زمان باشیم، بر همین اساس در استانها هم باید این آمادگی وجود داشته باشد که محصولات فرهنگی آنان در کل کشور مورد استفاده قرار گیرد.

نشست اعتراضی هنرمندان موسيقي بوشهر

در آستانه سفر وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی اولین نشست اعتراضی هنرمندان موسیقی بوشهر با سخنراني هايي در خصوص مشكلات پيش روي موسيقي محلي بوشهر و ممنوعیت موسیقی بومی برگزار شد.
 
در پايان حاضران با امضاي نامه ی سرگشاده ای که تا کنون با حمایت بیش از صد وهفتاد هنرمند و روزنامه نگار رسیده است خواستار رفع ممنوعیت های غیر قانونی در خصوص موسیقی بومی گردیدند.
 
 

 

 
ادامه نوشته

كنسرت ليان در اجلاس غيرمتعهدها لغو شد...

كنسرت ليان در اجلاس غيرمتعهدها لغو شد

محسن شریفیان معتقد است: فضای حال حاضر موسیقی مساعد نیست، باید از سرخوردگی هنرمندان جلوگیری کرد.
محسن شریفیان خواننده، نوازنده، آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی «لیان» گفت: فضای حال حاضر برای فعالیت های هنری و بلاخص موسیقی مساعد نیست و فضا به گونه ای شده است که اجرای کنسرت و انتشار آلبوم با روند کند و حتی بدون نتیجه باقی می ماند.
وی افزود: در حال حاضر گروه های موسیقی فعالیت های خود را دنبال می کنند و مشغول تمرین هستند و کارهایی هم آماده انتشار و اجرا دارند ولی فضایی برای بروز این فعالیت ها و ارائه کارها وجود ندارد. این روند باعث سرخوردگی هنرمندان می شود و باید از آن جلوگیری شود.

ادامه : كنسرت ليان در اجلاس غيرمتعهدها لغو شد

تولید مستند «آواز دریانوردان خلیج فارس»

تولید مستند «آواز دریانوردان خلیج فارس»
۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۳:۰۰ - { سینمای ایران } - کـدخبـر : 117640

  • مستند «آواز دریانوردان خلیج فارس» به کارگردانی علیرضا قاسم‌خان ساخته شد.

علیرضا قاسم‌خان به خبرنگار سوره سینما گفت: این مستند راجع به تاثیر پذیری بومی و بوم شانسی دریانوردان ایرانی است. تصویربرداری آن در سواحل بوشهر انجام شده و به طور اختصاصی به آوازهایی که این دریانوردان می‌خوانند و خطر فراموشی این آواز‌ها می‌پردازد.


تهیه‌کننده فیلم سینمایی «طبقه سوم» افزود: این آوازها در حال پاک شدن از ذهن این دریانوردان است و دلیل این امر هم تاثیر مخرب تکنولوژی است که روی این افراد به جا مانده. شرایط اجتماعی هم در این مورد تاثیرگذار است.


قاسم‌خان ادامه داد: این آوازها جزء میراث بومی ایران است و برای حفظ آن‌ها باید تلاش‌های زیادی صورت بگیرد. این فیلم که مدت زمان آن 52 دقیقه است در صدا وسیمای مرکز بوشهر تهیه شده است.


این تهیه‌کننده و کارگردان گفت: تحقیقات و کارگردانی مستند را من بر عهده داشته‌ام. موسیقی را محسن شریفیان انجام داده و قرار است این مستند در جشنواره سینما حقیقت شرکت کند.

حمایت هایی از جنس وعده ...

معاون هنري ارشاد از اجراي طرح حمايت از پيشكسوتان موسيقي مقامي خبر داد.
 
 
هــمــشــهــری آنـلایـن ؛ اگر معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد در نخستین نشست خبری‌اش در پاسخ به اعتراض خبرنگاران درمورد وضعیت نامناسب هنرمندان موسیقی محلی اعلام کرد «رسانه‌ها مبالغه می‌کنند و خبرنگاران فقط پیاز داغ جریانات را زیاد می‌کنند» اما بعد از گذشت چهارماه حمید شاه‌آبادی در مقام معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این نتیجه رسید که «حمایت از پیشکسوتان موسیقی مقامی در دستورکار معاونت امور هنری است».

پیش از این بارها رسانه‌ها در مورد وضعیت نامناسب هنرمندان موسیقی محلی نوشته‌ بودند. موسی بلوچ، نوازنده شناخته‌شده اهل بلوچستان به‌دلیل نداشتن شغل ثابت به مسافرکشی روی آورده بود و حین مسافرکشی جان به جان‌آفرین تسیلم کرد یا مرحوم ماشاءالله بامری، آوازخوان بلوچ، خنیاگر و پژوهشگر موسیقی بلوچستان با همت شخصی خودش مخارج بیمارستانش را تهیه کرد و یا چندی پیش خبری از رسول‌بخش‌زنگ‌شاهی، بهترین نوازنده سرود در فرهنگ موسیقایی بلوچستان که دارای دکتری افتخاری موسیقی از کشور فرانسه است به گوش رسید مبنی بر اینکه به‌علت بیماری در بیمارستان خاتم‌الانبیای زاهدان بستری و منتظر حمایت مسئولان است. این تنها بخشی از وضعیت نامناسب هنرمندان موسیقی محلی است که در دسترس رسانه‌ها قرار می‌گیرد و در غیراین صورت هنرمندان موسیقی محلی که در جشنواره‌های دنیا افتخار آفریده‌اند این روزها برای گذران زندگی، در عروسی‌ها موسیقی می‌نوازند و اگر جشنواره موسیقی از آنها دعوت نکند فراموش می‌شوند چرا که جایی برای نواختن نواهای محلی خود ندارند.البته شاه‌آبادی درباره طرح معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درخصوص حمایت از پیشکسوتان موسیقی مقامی که در دست اجراست، گفت: ما برنامه‌ای به‌صورت مجزا برای حمایت از پیشکسوتان داریم که در ذیل برنامه معاونت جهت حمایت از موسیقی مقامی، توجیه می‌شود.

قول‌های فراموش شده

سال گذشته خبر از راه‌اندازی پایگاه موسیقی نواحی و تولید آلبوم استادان موسیقی نواحی داده شد و معاون هنری امسال اعلام کرد که راه‌اندازی مکتب موسیقی بومی و مقامی در دو استان در دستورکار قرار گرفته است اما تا امروز هیچ خبری از عملی شدن این وعده‌ها نیست. معاون هنری وزیر ارشاد درباره پیشکسوتان این حوزه می‌گوید: موسیقی مقامی ما بدون پیشکسوتان این حوزه معنای کاملی ندارد. در واقع ما باید فضا و امکاناتی را فراهم کنیم که در درجه اول پیشکسوتان این موسیقی دیده شوند و این قابل تعمیم به عرصه‌های دیگر موسیقی نیز هست. وی اظهار کرد: پیشکسوتان به‌عنوان اشخاص و چهره‌هایی که بخش عمده این نوع موسیقی با آنها شناخته می‌شود و می‌توان آنها را تنها پل ارتباطی آشنایی نسل جوان با موسیقی مقامی دانست، باید از حمایت و تسهیلات ویژه‌ای برخوردار باشند.شاه‌آبادی در همین خصوص این قشر از جامعه موسیقی را گنجینه‌ای خواند که ما را با بخشی از تاریخ اقوام و آداب و سنت‌های آنها مرتبط می‌کند.وی درخصوص جایگاه موسیقی مقامی گفت: ما احساس می‌کنیم که بسیاری از موسیقی‌های وارداتی، جایگاهی که شایسته این موسیقی است را اشغال کرده و زیبایی‌های این موسیقی را مغفول گذاشته است.

موسیقی فراموش شده

نباید فراموش کرد که سال گذشته جشنواره نواحی پس از سکوتی هفت‌ساله مجددا برگزار شد که برگ زرینی برای دفتر موسیقی به‌حساب می‌آید اما هنوز خبری از برگزاری دوره بعدی این جشنواره نیست و مسئولان وعده می‌دهند که به‌زودی زمان برگزاری این جشنواره اعلام خواهد شد.

در انتظار بودجه

معرفی سنت‌ها و موسیقی نواحی یکی از کارهایی است که در مناسبت‌ها صورت می‌گیرد. پیش از این قرار بود جشنواره موسیقی«نواها و آواها» همزمان با فرارسیدن‌ماه مبارک رمضان و درهفته نخست این‌ماه در سالن رودکی تهران برگزار شود که هنوز خبری از برگزاری این جشنواره نیست. به گفته مدیر اجرایی این جشنواره طرح این جشنواره تصویب شده و گروه منتظر است که بودجه این کار هم تصویب شود. کامران همت به همشهری گفت: قرار بود که با آغاز‌ ماه رمضان، برنامه نواها و آواها هم شروع شود که به‌دلیل درگیری در کارهای اداری و برآورد بودجه این برنامه با تأخیر برگزار خواهد شد.او درباره این برنامه گفت: این جشنواره با هدف پرداختن به چگونگی آداب و رسوم و آیین‌های موسیقی نواحی در استقبال از ‌ماه مبارک رمضان و آداب سحر و افطار طراحی و اجرا شده‌ است و به همین دلیل ما از استادان بنام دعوت کردیم که سحرخوانی، مناقب‌خوانی و چاووش‌خوانی را اجرا کنند. علیرضا سلیمانی، غلامعلی پورعطایی، استاد عبدالغفار گلدی‌نژاد و نصرالله وحدتی- از پیشکسوتان عرصه موسیقی کشور- از مهمانان این برنامه در طول‌ ماه‌مبارک رمضان هستند که به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

لینک مطلب